Na eerst wat lofbetuigingen die op en neer gingen werd er toch langzaam een ontzettend leuk en interessant gesprek gestart met frontman Morris Brandt en toetsenist/bassist Gilles van Wees. Later kwamen ook drummer Jasper Meurs en toetsenist Twan de Roo ook erbij zitten en kletsten vrolijk mee. Over hun sound, het ontstaan, hun manier van werken en wat we nog kunnen verwachten.

Is het een YES gevoel om weer live te kunnen te spelen? Ondanks de zitplekken?
Ja sowieso! Op welke manier ook, geeft het spelen voor mensen altijd lekker wat energie. We missen het wel hoor, het vrije gevoel. Dat mensen staan, doen wat ze willen tijdens een optreden. Je kunt je ook realiseren dat het speciaal is, het geeft mensen een perspectief op wat je doet. Staand krijg je bijvoorbeeld ook veel meer feedback, reactie. Helaas is dat zittend iets minder. Maar in totaliteit is het gewoon heerlijk.

Georganiseerde chaos. Is dat een goede term voor jullie muziek, kijkende naar alles genres die voorbij komen? Ervaren jullie het ook zo?
Ja 100%! Precies wat je zegt: alle genres komen in feite voorbij en het is allemaal passend in de muziek van nu. Dat is hetgeen wat we zelf ook willen hebben, dat wij soms zelfs denken van: HUH?! Het hoeft natuurlijk niet altijd chaos te zijn. Je moet het zien als een puzzel, die wil je uiteindelijk wel afronden en dat is ook bij onze muziek. Losse stukjes, losse genres die alle kanten op gaan maar samen wel één geheel vormen. Het is voor ons een must om zo te werken, om het op die manier spannend te houden.

Ja, die genres gaan dus ook alle kanten op. Is het daardoor niet moeilijk om iets te ontwikkelen? Of wordt het zo een Banji sound?
Nee, eigenlijk zijn we juist niet specifiek bezig met een sound bezig. Het is vooral dat we bezig zijn met hetgeen waar we mee zijn opgegroeid en dat allemaal vertalen naar onszelf. Uiteindelijk is het allemaal een vorm van expressie en moet het in feite grenzeloos zijn. We denken zeker niet in hokjes en juist dat voelt goed aan.

In 2019 kwam Banji tot leven maar het duurde een jaar voordat er daadwerkelijk muziek kwam. Bewust?
Ja en nee. Het was voor ons wel absoluut van belang om de tijd te nemen om zo dus die sound te creëren wat we wilden. Dat wilden we ook écht met z’n vieren doen. Maar daarnaast was Covid ook absoluut een boosdoener. We hadden het wel eerder gepland om muziek uit te brengen. Uiteindelijk moet je roeien met de riemen die je hebt en voor ons was het dan eerst optredens doen en vervolgens iets uitbrengen. Maar het hoeft allemaal niet snel te gaan, we zien dit als een long term project.

Hoe gaan jullie te werk? Is het een teamprestatie of komt het van één persoon?
We werken eigenlijk in eerste los van elkaar. De ene keer stuurt Gilles iets, de andere keer is Twan die iets tofs heeft bedacht. Het kan dan een element zijn wat enorm vet is of soms ook wel eens een hele song. Uiteindelijk is het wel Morris die met de tekst komt en vanuit daar kijken we wel samen wat er allemaal nog meer nodig is. Wat voelt hier het beste aan? Wat moet daar misschien anders? De uiteindelijke samenwerking die we dan hebben is wel echt het belangrijkste van alles. Iedereen moet erachter staan.

Morris, jij hebt in een interview gezegd dat het wellicht beter was geweest als Radio Eliza en Palmsy schoolprojecten waren gebleven. Maar is het juist niet goed geweest voor de ontwikkeling?
Heb ik dat gezegd? Oh. Nou, we hebben er inderdaad enorm veel aan gehad ja! Misschien kun je je het beste vergelijken met school. Als je ervan af bent, weet je eigenlijk pas écht wat je eraan hebt gehad. Dat Radio Eliza en Palmsy eigenlijk de middelbare school was en Banji is de stap naar de universiteit. Achteraf kijken we er absoluut heel trots op terug!

Last but not least: what to expect?
Meer singles!! Je wilt toch het momentum vasthouden en dat kun je het beste zo doen. Daarbij is het fijn om steeds te werken aan singles. We hebben ondertussen zo’n 6 tracks helemaal klaar en dat is dan in totaliteit 80% van het album. Maar het gaat erom dat je kunt maken wat je zelf vet vindt. Dat hebben wij dus op deze manier. Je houdt het ook overzichtelijk voor het publiek, een nieuwe track en daarbij een videoclip. Het voordeel hiervan is ook dat je zo nog beter de tracks kunt adapteren en een betere volgorde kunt creëren voor een optreden. Wat werkt beter?

Wil je Banji live zien? Het kan tijdens hun eerste Clubtour.
18 september: Gouda, So What!
1 oktober: Amsterdam, Paradiso.
2 oktober: Utrecht, Ekko.

Vorig artikelDossier Dutchies Augustus 2021
Volgend artikelSomeone – I’m Not Leaving

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in