De Popronde brengt veel nieuwe talenten naar voren. Ik ben ook dan altijd nieuwsgierig wát het is allemaal. Middels mijn eigen site probeer ik zo de bands/artiesten in de schijnwerpers te zetten. Gewoon omdat het kan, gewoon omdat het hoort!
Deze week zal in het teken staan van enkele bands waar ik een EP van heb bemachtigd of waarvan ik vindt dat ze meer in de spotlight dienen te staan.
Nu is het tijd voor Orange Fox:

Deze band met genoeg gitaarwerk is vanaf moment 1 herkenbaar! Toen ik bands aan het beluisteren was die meededen aan de Popronde was Orange Fox er zeker eentje die eruit sprong. Dat had met het nummer ‘Feel It’ te maken. Deze is een knaller en als dit gespeeld wordt in een kroeg, poppodium ofwel een stadion (why not), dan zal iedereen meeklappen en ook onmiddellijk meezingen. Nu kreeg ik de EP opgestuurd en zag dit nummer er niet op staan! Dus ik werd enorm nieuwsgierig…. Wat staat er wél op?

Te beginnen met het nummer ‘Yours Truly’, de titeltrack dus. Het begint met een fijne intro van drums en snerpende gitaren. Op een of andere manier klinkt het gewoon vertrouwd maar niet corny. De afwisseling tussen zang en het muzikale spel is lekker en de stem van frontman Johan van Vemde is prettig. Je kan het een mix noemen tussen een echte pop sound met vleugjes rock en vice versa.
Dan ‘Stuck In Battle’, een rustige begin. Hier is het een opbouw naar een fijn refrein maar het komt nog nergens echt los. Na bijna twee minuten wordt er echt gas gegeven. Dan komen er een paar hele fijne uithalen met gierende gitaren. Dan weer een ontspannen einde. Wellicht klopt de titel dan toch wel, een beetje vastzitten in een gevecht!
‘Secret’ is mijns inziens net zo’n fijn nummer als ‘Feel It’. Hier zit ook weer dat extra geluid, die extra energie en net die extra power in. Het is een nummer wat net onder de 3 minuten zit maar dat is genoeg! Daarin zit alle kracht die nodig is om dit nummer te laten slagen. Toch zitten er geen echte geheimen in dit nummer (slechte grap he…). Je kan wel meteen aangeven dat het een nummer van Orange Fox is. Als je dat voor elkaar krijgt: chapeau!
De afsluiter van de EP is ‘Overdrive’. Meer poppy & rustiger. Je wordt meegenomen in de tekst, de gitaren en drums worden iets op de rustiger gehouden maar de zang & achtergrondzang is meer duidelijk aanwezig. Dat houdt niet weg dat de gitaarsolo erg sterk is met een tof einde!

De EP geeft een fijne boodschap af! Orange Fox is geen nieuwe band, geen band wat nog geen vlieguren gemaakt heeft. Ze hebben in de halve finale gestaan van ‘De Grote Prijs van Nederland’ en hebben dus meegedaan aan de Popronde. Je kan het een mix noemen van grote bands als Kings of Leon, U2 maar ook ons eigen Kensington. Geen slechte vergelijkingen lijkt me!!!

Vorig artikelKensington – Youth
Volgend artikelPostcards From Mars