De Popronde brengt veel nieuwe talenten naar voren. Ik ben ook dan altijd nieuwsgierig wát het is allemaal. Middels mijn eigen site probeer ik zo de bands/artiesten in de schijnwerpers te zetten. Gewoon omdat het kan, gewoon omdat het hoort!
Ook deze week zal nog een paar keer in het teken staan van enkele bands waar ik een EP van heb bemachtigd of waarvan ik vindt dat ze meer in de spotlight dienen te staan.
Vandaag Moon Tapes! Deze Amsterdamse band heeft daags na hun optreden in Sittard een EP gedropt met een gelimiteerde oplage waar het allemaal op casette staat! Hoe uniek! Maar nu pas de recensie… Beter laat dan nooit, toch jongens?

Moon Tapes Band

Hun aanstekelijke geluid met eerste het nummer ‘A Little Bit of Paris’ is ietwat ingeruild met hardere gitaren en flinke drums. Toch is de shoegaze in combi met dreampop niet verdwenen. Het dansbare gehalte is niettemin hoog en de vrolijke klanken zijn nog steeds aanwezig.
Aftrappend met ‘Desire’. De drums pakken een lekker ritme, de gitaren komen er rustig bij en dan wordt alles lekker gecombineerd. De stem van frontman Joep Meyer past perfect in het geheel. Het zoals gezegd dromerige geluid, is mede hierdoor extra fijn. Het rustige zingen van ‘Desire’ wordt daarna weer opgebouwd toch een climax. De laatste minuut is gewoon lekker energiek gassen!
Het nummer ‘The One’ heeft wederom een fijne opbouw. Het ritme is lekker strak door Roemer Vermeulen op de drums. The One is wat dat betreft meer knallender dan het voorgaande nummer. Zeker live kan hier veel aan toegevoegd worden. De elektronische riffjes die erin zitten zijn goed gelukt en geven zeker net dat extra!
Nummer 3 is ‘Heart’. Dit is absoluut niet hard (slecht…..). Nee, hier wordt het allemaal heel subtiel opgebouwd met wat extra echo, de basgitaar van Sjaak Thissen is herkenbaar en niet te missen en dan heb je ook nog Django Duijns op gitaar met hele hoge klanken. Het gaat richting een gelikte productie maar dan met verdomd veel kwaliteit. Het is nooit saai om naar te luisteren. Dit mag lang duren…..
Afsluiter is ‘Daylight’. Als je dit nummer juist ’s nachts zou horen en niet overdag, rijdend naar huis…. Dan ben je zo thuis. Niet dat het zo goed knalt maar het is gewoon zo relax! Je tikt onbewust onmiddellijk mee met het ritme, je kan je ogen dichtdoen en wegdromen (NIET doen als je dus aan het rijden bent), het voelt meteen goed aan… Dit is een compleet nummer!

Die dreampop.. Die shoegaze… Die rock… Moon Tapes is niet een band wat je snel kan vergelijken met een andere band. Juist dát vind ik prettig. Soms hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden maar als je het wel doet, moet het goed zijn. Dat doen de vier heren. Die dromerige klanken met vleugjes waar het gewoon rockt is uitmuntend! Niet alleen op de casette of via MP3 maar ook live. Het is kwalitatief erg sterk. Niet voor niets zijn ze al in Japan, Mexico, Australië en Engeland genoemd in muziekblogs!!! Dus ga ze snel maar ergens checken mochten ze in de buurt zijn. Een waar genoegen, 100% zeker!