We kunnen wel zeggen dat het een jaar was waarin we veel geleerd hebben. Alleen al hoe we ons steeds aan de nieuwe situatie hebben moeten aanpassen. Eerst wel optredens, toen geen concerten, dan maar online, met toch een beetje publiek, maar dan mag je je vooral niet bewegen. De muzikale oudejaarsconferance van De Heideroosjes vat het misschien nog wel het beste samen. Op 3e Kerstdag heb ik de debuutsingle “Von Fisennepark” van het Haagse The Bohemes met het goud van het Indie Chart jaaroverzicht mogen bekronen. We zullen het nooit, nooit meer vergeten. Gelukkig hebben we vanaf nu weer een heel blanco jaar om op vooruit te kijken! Met (hoewel online) oa een nieuwe editie van ESNS.

Gelijke zielen.
Om zichzelf even goed neer te zetten is het eerste plaatje op hun Facebook (van augustus dit jaar) een foto van zo’n prachtige Dobro-Fender gitaar die je vaak hoort, en ziet, bij Americana en rauwe soul- en blues muziek. Het begint misschien een beetje awkward te worden, maar ik wil álweer je aandacht vragen voor mijn nieuwe favoriete band: The Stone Souls. Op de 11e van deze maand is het titelloze debuut van het duo Lina en Theodor uit het Gelderse Oud-Zevenaar uitgekomen. In het jaar dat er een wereldwijde pandemie ontstaat door vleermuizen op een Chinese markt, komt deze band uitgerekend op 11 september, toch ook een beetje besmette datum, met zo’n beest op de hoes met hun debuutsingle. Hier pak aan! Hier zijn we: “We accepted our faith, as black outlaws, Nothing left to lose, we were born free” (uit Black Outlaws) Gelijk is duidelijk wat een lekker rauwe sound deze band heeft en wat een ge-wel-di-ge stem Lina heeft! In de inmiddels verschenen bio’s willen ze ons doen geloven dat ze tijdens de eerste lock-down pas zijn begonnen, maar hoe dan? Er is nu al een album, 3 singles en meerdere bijzondere videoclips. Terwijl ik mijn mondkapjes aan het strikken was, moeten zij 24/7 met deze band aan het werk geweest zijn. De opnames voor de video bij Keep Diggin’ waren in Berlijn. In een grauwe betonnen fabriekshal vol graffiti worden videobeelden van bombardementen uit de Vietnam oorlog geprojecteerd. Misschien zegt de ondertitel wel het meest: “A plea to think before you speak…”. Niet minder indrukwekkend is de clip bij hun jongste single. ‘In Another Life’ is een relaxte, dromerige track over een liefde die niet kon zijn. Wat rest is loslaten, hoe moeilijk ook. In de bijbehorende videoclip van de Amerikaanse filmmaker René Gibson speelt de verleidelijke actrice Alina Lee een indrukwekkende hoofdrol. Op dit moment zijn ze het vervolg van dit tweeluik aan het opnemen. Alleen al voor de titel zou je willen dat het voor track 4 “My baby is rather high on cocaïne” is. Wat een uitzonderlijk goede debuutplaat hebben The Stone Souls afgeleverd. Er is maar één reden waarom ik nog een lock-down zou willen. Dan kunnen ze nog zo’n album gaan maken.

Nostalgisch.
Vlak voor Kerst kwam ik pas op het spoor van deze fijne band Poor Man Richie. Wat een leuke tegenspraak zit er in die bandnaam trouwens. Eerlijk gezegd sloeg ik aan op de naam Wealthy Beggar, de single Reminder was in mijn universum begin deze eeuw een wereldhit. Sinds begin dit jaar werken Derrick van Schie en Niels Verweij weer samen voor deze nieuwe band. Begin deze maand is het album “Your Mind is Like Mine” uitgekomen en die past naadloos in mijn melancholische buien die deze maanden altijd over drijven. Twaalf persoonlijke verhalen van de hand van Derrick in van bedje van warme 70’s soulsound. Bij TDI vertelde hij erover: “De plaat is een afspiegeling van de laatste tien jaar van mijn leven. Letterlijk.” Zo zingt hij in Beautiful Girl voor zijn dochter: “I’ll protect you from scars and love you ‘til I die”, maar gaat het ook over het verlies van een muzikale vriend en zijn de ups- en downs in zijn relatie een inspiratie. Stiekem blijkt het een mini reünie van de eerder genoemde band, want ook toenmalige gitarist Tom Sikkers, die ik dan weer ken van zijn band Daybroke, heeft partijen voor deze plaat ingespeeld. De opnames waren in de studio van Dave Menkehorst in Den Bosch. Hij was naast producer ook de drummer op de plaat. Via hem zijn ook de contacten gelegd met Eva van Pelt die ik op Ymmfsg voor het eerst Engels hoor zingen. Het begint zo zonnig maar ik kan er nog niet helemaal uithalen of het nou echt een liefdesliedje is. De zorgen worden er bij ‘Vehicles of Sorrow’ aan het eind even letterlijk uit geramd. Duidelijk is dat Derrick een goede songsmit is. Your Mind is Like Mine is hele fijne plaat geworden waar heel veel op te ontdekken is. De brakke (nieuwjaars)ochtend zou daar uitermate geschikt voor zijn.

VVV (Vijf Vinkjes van Vergeer) Een selectie van ‘slechts’ vijf liedjes uit het enorme aanbod wat er deze maand uitgekomen is. Dit zijn de VINKJES van DECEMBER 2020:

v Wednesday – Son Nouveau (Ik versta steeds “dying on a wednesday”, maar het is juist zo’n vrolijk liedje. Het fascineert me enorm!)
v Alive – Lesse (Wauw, Bowie zou trots op je zijn. De urgentie spat er letterlijk vanaf deze single)
v Lipstick – Get Jealous (Hoe je de buitenkant ook versiert, daar kan je de binnenkant nog niet mee veranderen toch?)
v The world is on fire – Harvest Moon (Tja logisch! Een geruststellende ballad want de complete wereld staat in de fik!)
v My girl – The Mocks (Muziek uit de tijd dat ze zelf minus 40 jaar oud waren ongeveer. Smaakt naar meer deze debuutsingle)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in