Vandaag komt na 14! jaar een nieuwe single van Vals Licht uit. En dan ook nog geproduceerd door Mister Oscar Holleman (Within Temptation, Krezip, Kovacs), daar word ik wel blij van. Ook komt er versnelt een nieuwe single van Robby Valentine uit. Door een vervelend misverstand mocht een sample in Judgement Day niet gebruikt worden en is de volledige eerste persing van het album waardeloos geworden. De nieuwe single van FFOOSS heet Slayer en was de opener van hun Sniestershow, vlak voor het uitbrengen maakten juist die oude rockers bekend dit jaar een afscheidsshow in NL te organiseren. Begin deze week hebben de mediapartners van de Popronde hun lievelingetjes bekend gemaakt. The Daily Indie deed dat juist niet, maar ze gaan vooral de meest alternatieve acts uit de selectie een plek op hun eigen feestjes geven. Vind ik tof initiatief. Wende Snijders kondigde aan haar eigen festival in Carré te gaan organiseren en… deze maand verscheen de eerste track Out with it and without it van Grenadeers. Vanaf nu gaan ze dat iedere maand doen en is voor dit jaar nog een debuutalbum aangekondigd. Of ik daar naar uitkijk? Haha sure!

You will hit Bullseye

Mijn buren hebben inmiddels gevraagd of ik misschien ook eens een ander ceedeetje op wil zetten, en misschien een tandje zachter. Sinds de release van ‘Dream Out Loudzit de EP in mijn speler vastgeplakt. Cas was oprecht verrast met de opkomst bij de tweede EP releaseshow in zijn nieuwe hometown Rotterdam. “Ik had geen idee hoor, kom hier niet vandaan natuurlijk”. Toegegeven, het was niet uitverkocht maar wel gezellig druk in Grounds. Die locatie hoort bij Codarts waar hij nu aan het conservatorium studeert. Zijn nieuwe muziek lijkt in niets op wat hij als überjonge en bescheiden siso maakte. Het is eigenlijk flauw om te zeggen maar Cas is inmiddels volwassen geworden. Precies 2 dagen na zijn 21ste verjaardag was de échte releaseshow in zijn geboortedorp Roggel. De EP gaat over de afgelopen 4 jaar gevangen in het thema dromen. Dromen over kansen pakken, van die enge over een onbekende toekomst, zorgen over creativiteit of privéleven, maar ook over hoe die muzikale droom waarmaken. Grappig genoeg begint de EP juist met 2x “Wake Up Now”. Ook als je zo jong bent moet je door al die fases heen naar volwassen worden en beseffen dat niet altijd alles vanzelf gaat. Dat vind ik dan juist heel realistisch in plaats van dromerig hoor. Het was echt een plezier om deze band zo enthousiast te zien spelen. Strakke set en wat zijn die meerstemmige stukjes fijn. Met deze sound zouden ze wat mij betreft niet misstaan op een Naked Song of aan het begin van een North Sea Jazz avond. Ja kom op zeg, laat mij ook even dromen! “… The only way that you’ll rise, just be at peace with all… as it’s what you like, you will hit Bullseye!”

How long must we wait for the sun?


Weet jij wat de afkorting CKM betekent? Beter van niet ook eigenlijk, want hopelijk heb je er nog nooit mee te maken gehad. Dilana Smith is met haar gekleurde dreads en rauwe stem altijd al een kleurrijke verschijning in de muziekbizz geweest. Nu blijkt ze ook nog eens een gouden hart te hebben want ze is al jaren ambassadeur van CKM. In 1996 verhuisde ze naar Nederland en woonde ze een aantal jaar in Rock ’n Roll- Emmen. Exact twintig jaar later maakte zij, of beter nog haar dochtertje River, indruk bij The Voice. Een paar jaar eerder deed ze dat in het Amerikaanse programma Rock Star: Supernova. Haar nieuwe single ‘Behind Closed Doors’ is deze maand verschenen en begint met de regel: “How long must we wait for the sun?” Op 12 juni wordt de bijbehorende videoclip gelanceerd bij de start van de campagne “Make it visible” op het Plein in Den Haag. Het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel (CKM) onderzoekt, lobbyt en onderhandelt over beleid en strategie, en onderneemt actie om mensenhandel te bestrijden. Op de campagnesite www.maakhetzichtbaar.nl staat dat jaarlijks naar schatting ruim 1.300 minderjarigen slachtoffer worden van loverboys in Nederland. Ik herhaal dertienhonderd in NL!  Op de campagnesite vertellen jonge slachtoffers van mensenhandel hun schrijnende verhaal. Met deze track willen het Centrum en Dilana letterlijk het probleem in het licht brengen.

Heartbeat

Natuurlijk herkende ik die 80’s cover die ze speelde, iets met ‘Heartbeat’, maar van wie was dat liedje ook alweer? Onze hoofdstad is een nieuwe showcase-avond rijker. This Could Be Your Music Label en No Milk Today organiseerden afgelopen dinsdag “New Kids From The Block” in Bitterzoet met oa. Sheila and the Kit. De naam zoemt al een tijdje rond en werd een dag eerder tot een 3voor12-troetel voor de Popronde gekozen. Voor de buitenwacht staan zangeres Suzanne Kipping en drummer Bo Koek op de hoes, maar live is het een complete band met synths van Chris Doyle en Ralf Pouw. Geen twijfel mogelijk, in alles ademt het de eightiesvibe. De boem-tik, boem-tik, vierkwartsmaat met van die droge bassbeats en schelle snare tikken op tel. Zet daar die catchy synthesizers bovenop en je roze/mintgroene wereld is compleet. Met diens verschil dat live de tracks tot de max worden uitgesponnen. Vorig jaar september kwam de eerste single ‘Homeschool Sweethearts’ uit en werd gelijk door blogs in Engeland, Canada en Australië opgepikt. Beetje media aandacht is Suzanne sowieso niet vreemd, want zij zat ooit in de BNN’s soap over meidenband ADAM. Wat later volledig geacteerd bleek te zijn. De videoclip van de nieuwste single ‘Time Again’ werd geschoten in hartje Amsterdam. Het begin en het eind zijn lange one-shots waarbij het lijkt alsof ze vanaf het Stedelijk naar het Museumplein zoomen en terug. Ik weet alleen niet zeker of die kalende fotograaf helemaal in het script stond. Vooralsnog geloof ik in het feestje van Sheila And The Kit en lijkt het dit keer niet is geacteerd. Tegen het eind van de Popronde (als ze al die afters hebben gespeeld) weet ik vast wel weer van wie die originele ‘Heartbeat’ track ook alweer is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in