Uit Utrecht komt Ziggy Splynt. Een rocktrio, met een voorkeur voor een rauwe sound, bombastisch gebracht. Ze wonnen in 2016 The Clash Of The Titans en ‘& Procreate’ is hun tweede EP. Rauw en bombastisch, zo omschrijven ze zichzelf, en dat klopt.

De EP start met de single ‘Red Ross’ en die knalt er gelijk in! Een heerlijk rechttoe/rechtaan rocknummer. Mooie stem, die perfect past bij dit soort stevige rock. In de verte kun je de vergelijking wel maken met Chris Cornell, je weet wel, die van Soundgarden. ‘Workers Wollow’ is wat meer met bombast omgeven. Muse komt direct in me op. Mooie opbouw, steeds sneller, weer even terug naar een rustiger tempo en dan weer opbouwen. Heerlijk nummer. Door met ‘Potato Potato’. Wat meer tempo erin in het begin. Lekker intro, mooi gitaargeluid! Wederom een echt rock nummer, met een lekker rauw randje. ‘Alien Astronaut’ dan. Een rustig intro, om een beetje bij weg te dromen. Dat kabbelt zo lekker rustig verder het hele nummer door. Een momentje van bezinning tussendoor. De afsluiter ‘Kefas’ Khal’ is dan gelukkig weer wat steviger. De stem komt hier echt goed naar voren, met een heuse “Deep Purple” uithaal erin. Rock zonder tierelantijntjes. Stevig, maar o zo fijn. Hoofd deint vanzelf mee! Een hele mooie om de EP mee te eindigen, voor mij is dit het beste nummer van de vijf.

Een fijne EP, deze band mag wat mij betreft zo door naar de festivals deze zomer. Een heerlijke rock sound, met een hint naar Muse, zonder zijn eigenheid te verliezen. Een ruwe diamant, die vooral niet geslepen moet worden.

[Roger Smeets]

Vorig artikelJaarlijst 2016
Volgend artikelBecky Hill – Warm