Variatie in muziek is altijd fijn en de ene keer is het iets vanuit de singer songwriter kant, iets meer funky of juist snoeiharde rock muziek! Dat laatste hoort voor de volle 100% bij Wildebeast. Dit vijftal komende uit Utrecht heeft een prettige laatste periode achter de rug. Geselecteerd worden voor de Popronde en ondertussen ook in het groepje Never Mind The Hype talenten zitten! Dan ook nog een debuut EP uitbrengen onder eigen beheer met de titel ‘Ignite’. Er zijn slechtere maanden lijkt mij…. Maar hoe klinkt die EP?

No mercy, het is meteen gas geven bij de opener ‘Bright Smiles’. Het begint wat afgezwakt maar dan komt er écht geluid bij. Goede dosis energie en flink wat geschreeuw. Ik moet meteen denken aan John Coffey, dus ook gelijkenissen met Tusky, band waar ze ook geregeld het podium mee hebben gedeeld. Geen half werk dus! Lekkere ritmes op drums, natuurlijk de aanwezige gitaren en het moordende tempo op bas. Wakker! Kan het tempo hoger? JA! ‘Boulders’ brengt flink wat energie mee en heeft een toffe en duidelijke opbouw richting het refrein. Van snel naar even wat rust en het einde is helemaal intens. Je voelt de spanning stijgen en flink wat uithalen plus vette riffs op gitaar. Stilstaan is géén optie.
‘After Us The Flood’ heeft wat meer rock ’n roll invloeden en maakt het allemaal wat melodieuzer. Wel natuurlijk met een meesterlijk gitaargeluid. De laatste minuut wordt even extra gas gegeven zonder dat het afbraak doet aan het eerste gedeelte, het past perfect samen. Lekker!
Waar een toffe opbouw in zit is ‘The Tide’. De coupletten zijn relatief rustig en je weet wel dat er meer en meer energie zal komen en ook zeker niet wordt teleurgesteld. Toch kabbelt het even teveel op en neer want ik raak even mijn aandacht kwijt. Tót de laatste paar seconden als er weer flink wat uithalen plaatsvinden. Het is goed maar ook wat vreemd…. Waarschijnlijk is het live wel iets wat klopt. Dan de laatste track alweer, ‘Causalities & Consequences’. De start met een flink uithaal en dan komt het muzikale aspect op gang. Het ritme richting het refrein is echt meesterlijk en bezwerend. Als dat is geweest komt er dan ook nog een hele vette solo op gitaar. Wat wil je als pure punkrock liefhebber nog meer? Juist ja… Meer!!

Wildebeast doet hun naam eer aan. Het is wild, het is beestachtig goed. Gewoon een lekker scheurende sound met uitstapjes naar nog meer punk of meer pure rock ’n roll. 1 ding is wel al duidelijk voor mij, live zal dit mega stuiterend zijn. Zonder dat ik de heren heb gezien. Dus dat zit zeker snor! Chapeau als je dit aflevert als debuut EP. Mag je trots op zijn!

Vorig artikelIndian Askin – BEAT24
Volgend artikelFather John Misty – Please Don’t Die