Poh, wat is het toch een groot talent en ook een uniek persoon! Afgelopen jaar was het toch dé doorbraak van Van Common, waarvan de echte naam Sebastiaan van Ravenhorst is. Waar hij eerder in bands als Blupaint en The Elementary Penguins speelde, werd het tijd om solo te gaan. Deze topper heeft zijn debuut gemaakt op CamielMusic in juni 2017 en vervolgens vaak voorbij gekomen. Nu is het dan daar voor die volledige EP waar wel herkenbare tracks op staan. Misschien niet allemaal even bekend maar het is wel echt een pareltje geworden. Laten we gaan luisteren naar ‘Time Is A Dream’.

Uiteraard beginnen met nummero uno: ‘This Afternoon’. Het is meteen het afgeven van een visitekaartje. De sfeer die ontstaat is fantastisch. Het is dromerig, het is meeslepend en je wilt blijven luisteren. Het fijne ontspannen gitaargeluid en de stem van Sebastiaan maken er 1 geheel van. Dan ‘Moonlight Blue’, deze begint iets meer uptempo en heeft ook wel wat meer power in zich. Typische indie sound met wat shoegaze invloeden, heel goed gedaan. Het riffje, het refrein, de rust.. Muziek wat compleet is! Een nummer wat sowieso blijft hangen is ‘Ghost’. Waar de vorige al meer energie in zat, is dit waar kan, nóg beter! Opzwepend maar tegelijkertijd blijft het ook mysterieus. Daarbij het refrein waarin ‘Ghost Ghost’ wordt gezongen en de afwisseling van rust naar tempo en samenzang.. Pareltje! ‘How To Dissapear’ is de volgende in de rij. Met een heel interessant gitaar geluid wordt er gestart. Natuurlijk springen de radartjes indie meteen aan. Waar muzikaal op tempo wordt gespeeld is de zang van Van Common relatief rustig. De drums blijf je ten alle tijden horen en die zijn in deze track, ondanks duidelijke gitaarsound, wel leidend! Ook hier blijf je met veel aandacht naar luisteren. De afsluiter is ‘Time Is A Dream’, de meest onbekende van het stel! Met een dromerige sound en kopstem starten we het nummer. Lekker rustig maar een dikke 1,5 minuut krijgen we meer muzikale klasse te horen. De spanning blijft continue aanwezig en ritmisch is het energiek met veel experimentele geluiden. Je weet nu al dat dit eentje is die live gaat knallen!

Tjonge, wat een debuut. Wat een plaat. Wat een klasse! Je hoort ten alle tijden dat dit muziek is van Van Common. De indie geluiden, de shoegaze invloeden maar de elektronische elementen (dreampop) zorgen ervoor dat deze muziek een eigen identiteit heeft. Je moet deze naam echt in de gaten houden mocht dit nieuw zijn. En anders weet je dat het goed zit. Wat een topper!