Een tijdje terug kwam ik de naam The Dawn Brothers tegen. Eerlijk is eerlijk, het zei me vrij weinig. TOT ik de muziek hoorde. Ik was een zeer verrast persoon. Compleet! Zonder twijfel een van de fijnste bandjes die er zijn in Nederland. Zoveel bezieling, gevoel en muzikaliteit…. Heerlijk! Hun album ‘Stayin’ Out Late’ is nu eventjes uit en ik heb pas geleden ook al geschreven over hun track ‘Vampire’. Nu gaan we het hele album eens erbij pakken!

Diversiteit. Dat is waarschijnlijk het beste woord wat bij dit album past.
‘Darling’ is de opener van de in totaal 12 tracks welke erop staan. Het blues- en soulgeluid druipt ervan af… Zo lekker ‘gladjes’, zo soepel en zo mooi muzikaal in elkaar gezet. Krachtig aanzetten wanneer het moet maar ook weer vanuit rust opbouwen naar die passie. Heerlijk begin. ‘Milk Truck’ heeft een heerlijke intro. Vol beleving en qua sound zitten we nu juist meer in een country/folky gevoel. De samenzang valt sowieso altijd op bij The Dawn Brothers en nu is het niet anders. Ook de keys zijn hier extra aanwezig, top.
De titelsong ‘Stayin’ out Late’ begint redelijk rustig met op de achtergrond een bekende cowbell. Lekker groovend en het ritme wordt lekker hoog gehouden ook door de basgitaar. Het refrein is pure soul! Kans is klein dat je hier stil op kunt zitten of staan. Naarmate dat de track vordert komt er nog meer enthousiasme en snelheid in. Muzikale klasse! Maar ‘Stick Around’ zorgt weer voor rust in de tent. Ontspannend, fijn om naar te luisteren en natuurlijk prachtig verwoord allemaal. Ogen dicht en wegdromen. Maar ‘Pictures’ zorgt er weer voor dat er een hoog rock ’n roll gehalte uit de boxen schalt. Zoals ik al aangaf: diversiteit. Een fijne gitaarsolo erbij en het plaatje klopt. De sound klopt. The Dawn Brothers kloppen. Welbekend is ‘Vampire’. Lekker uptempo, samenzang en je wordt er ongetwijfeld enorm vrolijk van.
Als je naar ‘The Hunter’ luistert proef je juist meer wat psychedelica erin. Het is wat harder, scherp randje op de gitaar en natuurlijk de keys die er ook geregeld bovenuit schallen. Zonder er bij na te denken is het nummer alweer voorbij, verrassend goed! Maar datzelfde geldt ook voor ‘Get Down The Road’. Als je hier geen sixties gevoel van krijgt weet ik het ook niet… Wat een heerlijk geluid, heerlijke folky sound. Ongetwijfeld een favoriet van velen. Luisteren! Misschien wel de enige track die iets minder opvalt is ‘Moon Discovered’. Wel wat toffe uithalen erin maar niet eentje waar je van op het puntje op je stoel gaat zitten. Maar och, als dat de enige is…
Juist ‘Free Bird’ is weer anders. Ook hier krijg je een bepaald jaren 60/70 gevoel. Ontspannend, mooie tekst, lekker puur. Het is niet moeilijk om dit te volgen, het pakt je onmiddellijk! Ook het eind, lekker klein maken. Top!
‘Silver Spoon’ is echt een track waar je met een glimlach naar luistert. Echte rock, fijne gitaarsolo maar ook op orgel wordt er geëxcelleerd. Van lekker knallen naar hele pure klanken waarmee ook wordt afgesloten. Tevens is dit de langst durende track van het album. De afsluiter van het geheel is ‘Chevy Suburban’. Die doet me echt denken aan een jaren 70/80 plaat… Nostalgie ondanks mijn jonge leeftijd. Ouderwets in een nieuw jasje. Een afsluiter die misschien wel exemplarisch is voor het gehele album. Variatie, diversiteit, alles!

The Dawn Brothers zijn gewoonweg goed. Daar is niets aan gelogen. Muzikaliteit pur sang, meeslepend, opzwepend maar ook ontspannend waar nodig. Zoals te lezen is, maar natuurlijk ook te horen, is het album een mix van allerlei stijlen. Het is een verrassing wat je steeds krijgt te horen maar toch weet je ook dat het deze vier mannen zijn. Knap. Ondertussen heb ik het album al meerdere keren beluisterd en ik krijg er geen genoeg van. Dat zal uiteindelijk gelden voor velen. Dat weet ik wel zeker. Aanrader!!!

Vorig artikelDan Auerbach – Shine On Me
Volgend artikelCamielMusic 4 jaar: FEEST!