Ten Years Today (Mobile)

Het regent hier en het gitaaaaaaar! Ofja, het regent niet echt buiten maar het zonnetje schijnt… Maar dit is een bandje dat wel houdt van gitaren! Hele fijne garagerock. Het zijn de boys van Ten Years Today en komen uit het hoge Noorden: Groningen. Humor hebben ze ook want op hun Facebookpagina hebben ze als genre staan: intelligente garagerock.

Groningen heeft wel een naam ondertussen met bandjes die weten hoe het betere gitaarwerk eraan toe gaat: traumahelikopter, The Black Cult en ook Orange Skyline. Ik vind dat Ten Years Today daar wellicht wel aan toegevoegd kan worden. Natuurlijk moeten ze nog flink groeien (jonge gasten!) maar met veel optreden en spelen komt dat goed.
Hun EP ‘Hold Me Tight’ is niet de eerste want in 2014 (mei om precies te zijn) brachten ze al hun debuut EP uit. Maargoed, dat was toen…. ze zijn gegroeid en komen nu weer met vier verdomd strakke nummers. De titeltrack zorgt ervoor dat je geen seconde hoeft te wachten op het betere knal werk. Zanger Floris van Luijtelaar heeft nu al zo’n kenmerkende rauwe stem en dat doet deze muziek alleen maar goed. Gitaarsolo’s erbij, knallende drums. Ja…. Dit is goed!
‘Sick And Tired’ begint ietwat rustig maar met dat kabbelende intro is wel meteen een fijne warming up. Het energielevel ligt hoog maar ze pakken ook de rust terug, het zit muzikaal gewoon helemaal perfect in elkaar. Daarbij is het gewoon verdomde catchy. Door die wisselingen blijf je geboeid luisteren. De boys versterken elkaar. ‘Flowers’ is de volgende. Het begint wel apart, heel erg snelle zang ofja, meer vertellend. Het blijft daarna een beetje op en neer gaan tussen meerdere stijlen. Aan de ene kant moet ik erom lachen, aan de andere kant snap ik er niks van. Maar dat hoeft ook niet altijd. Juist die lachende kant geeft me het meeste plezier!
De afsluiter alweer is ‘Inner Outer’. Het is een stuk minder energiek als bijvoorbeeld ‘Hold Me Tight’ maar misschien ligt hier ook wel de kracht van de boys. De afwisseling tussen al die energie en ook de klasse om nummer wel strak en hard te spelen zonder dat het inboet in kwaliteit!

Het zorgt ervoor dat Ten Years Today echt wel laat zien dat het houdt van scheuren, knallen maar ook gedoseerd rocken. Hun EP laat zoals gezegd een mix horen waar je uiteindelijk wel van kunt zeggen: maak er een heel album van! Van mij mag het zeer zeker veel van het energieke, het funky, het garage-achtige zijn maar nummers zoals ‘Inner Outer’ zijn een welkome verbreding! Groningen heeft een top vijver en het is goed dat Ten Years Today eruit is gesprongen om Nederland hallo te zeggen!