Storksky (1) (Mobile)

Dé doorbraak is toch wel de winst van Nu Of Nooit, de bandwedstrijd om Pinkpop Festival te openen. Dat zal vrijdag gebeuren! Wie dan eigenlijk? Storksky. Oftewel Michiel Claessen. Dit is zijn project en ondertussen is dat wel veel meer dan een project. Het is een groot succes. Hij speelt op veel plekken en zal ook dit najaar gaan meedoen aan de Popronde Nederland. Door dit platform zijn al veel artiesten verder gekomen! (live trouwens bijgestaan door de steengoede Roy Moonen)

Het gaat nu echter om zijn album, zijn debuut EP. Onder andere samenwerkingen met Tim van Delft van De Staat, Lars Spijkervet van Automatic Sam (en Sputnik9 red.) maar ook Mario Goossens van de band Triggerfinger! En wie een muziekkenner is, merkt dat dit allemaal drummers zijn. Juist! Michiel is dé gitarist en wordt verder dus bijgestaan op het album door verschillende drummers.
Daarbij is het zo dat bijvoorbeeld op de ‘streamingsdiensten’ zoals Spotify ‘maar’ 6 nummers staan terwijl op het echte werk zoals op vinyl toch daadwerkelijk 10 tracks staan. Dat is gewoon dé reden om het echte werk aan te schaffen. Dus eigenlijk is het ook niet echt een EP….

Door naar de muziek! Het begint allemaal met ‘Fracas Maracas’. Een warm welkom! Niet eromheen draaien, gewoon die volumeknop open draaien en gaan. Geen half werk. Maar dat was ook zeer zeker de bedoeling, muziek waar genoeg power in zit. Dat is met het beginnummer zeer zeker zo! Door naar ‘COWDGAFS’, een extraatje! Hoog tempo, gitaar natúúrlijk niet te missen en de drums zijn dringend aanwezig. Een track die wel een beetje donker is. Je voelt de urgentie, die power, de macht. Meneer Claessen windt er in ieder geval geen doekjes om!
‘Faux Pas’ is een verrassing, dat weet ik wel zeker. Daarbij gewoon uniek; op Spotify of de CD staat deze niet. Juist hier is de rust een openbaring. Puur! Vergelijk het met die Rivella quote: Een tikkeltje vreemd maar wel lekker.
‘Saboteur’ een regelrechte hit die ook echt overal gedraaid kan worden. Hoewel ik het bij andere nummers niet heb gezegd, deze is bekend, hier is de drummer Mario Goossens. Ook mede door de te gekke kopstem die gebruikt wordt tijdens het refrein blijft het hangen maar om dan soms de rust weer te pakken in het couplet, super toffe track!!
‘Mean Ends’ doet mij op een of andere manier fucking veel denken aan een andere favoriete band van mij, ofja, duo. Blood Red Shoes. De afwisseling in zang is fenomenaal en lijkt daar heel erg op! Helemaal super en ik ga er goed op los! Dan naar ‘Sin Peaks’, ook een nummer waar het vanaf moment één gewoon goed knalt. Weinig tot geen mogelijkheid om rustig op adem te komen want er zit echt genoeg power in. Ook al is altijd een dezelfde samenstelling (gitaar en drums), het is toch steeds anders. Dat heeft zeer zeker te maken met de drummer die meedoet. Knap!
‘Flight Night’ is mijn favoriet, hoe dan ook. Op mijn LP ook de afsluiter dus beter kan niet! Het begin (Tellen van 1, 2, 3, 4..) zegt al veel! Dan de beetje symfonische opbouw, a la Muse misschien wel, laat mij niet los. Het refrein is daarbij gewoon echt master. De wisseling van ritme en het omzetten van zang, lekker! Zo’n nummer maakt het album gewoonweg af! Pak daarbij de altijd geweldige muzikale klasse.. Chapeau! Maar ditgeen zal voor een ieder anders zijn, dat is het fijne van muziek. Andere inzichten, smaken, invloeden.

Storksky (2) (Mobile)

Wat een trip! Die afwisseling van drummers, de energie die er constant in zit, wat een klasse!
Natuurlijk zijn er legio vergelijkingen die opgaan: luisterend naar de stijl of kijkend naar de samenstelling. Ook ik heb gezegd dat het raakvlakken heeft met Blood Red Shoes en Royal Blood. Qua stijl zijn er zeker Queens Of The Stone Age vleugjes maar come on, who cares? Dit is muziek die met heel veel ziel en zaligheid is gemaakt! Ik geniet alle nummers van de dosis energie, van het spektakel en van de afwisseling. Michiel is een blijvertje en dat is Storksky ook! Dus, schaf die plaat aan en zorg dat je dan álles zelf kan beluisteren. Plus het live aanschouwen, dat is ook een aanrader.

Vorig artikelSputnik 9 – Feels Good To Me
Volgend artikelAngelo Boltini – Wolf (Live At Kytopia)