Steffen Morrison is een muziek liefhebber. Dat hoor je in ieder woord wat hij zingt. Zoveel passie en energie, zoveel  macht, zoveel plezier. Dat allemaal is ook te horen in het nieuwste wapenfeit van Morrison. Het album ‘Movin’ On’ staat vol met geweldige tracks die allemaal zorgvuldig door hem zijn uitgekozen. Nadat hij een top jaar had in 2017 is hij samen met een paar bevriende muzikale vrienden (Andy Platts van Young Gun Silverfox, Luke Juby beken van Emeli Sandé & Leona Lewis en songwriter/producer Tjeerd Oosterhuis) gaan werken aan nieuw materiaal. 11 nummers (waarvan 1 dubbel is maar een akoestische versie is) hebben het album gehaald en laten we eens lekker gaan luisteren!

Het eerste nummer is meteen de titeltrack. Meteen genoeg soul en swingend gevoel wat in mij op komt en dan in combinatie met de stem van Steffen… Goede binnenkomer! De uithalen die erin zitten zijn perfect en de muzikale omlijsting is natuurlijk om door een ringetje te halen. Wat een energie heeft die man! Door met ‘Old Enough To Know Better’, de titel zegt het al zeg. Echt een track met een verhaal. Lekker soepele sound en het is heerlijk groovend. Zo’n typisch nummer wat je eigenlijk dag en nacht kan luisteren maar als je dan dieper erop in duikt is het zoals ik al verwachtte; een goed verhaal. Mooi! ‘We Can Have It All’ gaat ook weer een hele andere kant op. Pure pop met prachtige soul invloeden zoals het ook hoort. Natuurlijk gaat het meteen van hot naar her in de eerste 3 nummers maar Steffan kan het allemaal aan. Ik denk dat ‘Little Bit Longer’ voor iedereen wel exemplarisch is: vanuit boosheid of enthousiasme iets beslissen en achteraf spijt hebben. Een rode draad in het leven van Steffen maar dan wel ook wederom in wat meer power uitgevoerd in een nummer. Lekker wat funk ook door blazers, het heeft een heerlijke flow en je kan je erin vinden. Iedereen! Als je denkt, kan het nog energieker? Dan luister maar eens naar ‘Do It All Again’. Machtig! Dit komt onder andere door de achtergrond zang en het steeds herhalende zinnetje. Het geeft veel energie en de blazers werken weer op volle toeren. Ja hoor! Dan komen we bij de eerste single van het album; ‘Takin’ Me Higher’. Hier etaleert Morrison meermaals zijn rauwe stem waar je wel even van opveert, speciaal! Als er dan een wisseling is van het enorme energieke gedeelte, naar de relatieve rust verwacht je uiteindelijk ook weer een explosie. Dit gebeurd niet… Ik twijfel nog of ik het mis of niet….
Terug naar weer wat puurheid, een meer luisternummer. Natuurlijk wel genoeg eigen ingrediënten erin hoor! ‘Just Another Man’ is een mooi verhaal met een boodschap. Blijf elkaar bijzonder vinden en zorg ervoor dat je geliefde jou als speciaal blijft zien. Wat een mooie vertolking! Zonder dat ik het al wist, hoorde ik John Newman hier in en dat klopt! Hij heeft ‘All For You’ geschreven en Steffen vertolkt het werkelijk waar geweldig! Wat een passie! Hoe kun je hier op stil staan? Geef alles!!! Een subtiel begin bij ‘Love Walks All Over You’. Mooi piano geluid, fijn ritme en knalt meneer Morissen erin. Ook weer een prachtige track met een ‘logisch’ verhaal. Als je de achtergrond weet, komt alles zoveel meer binnen. Logisch! Verlies jezelf niet in een relatie, blijf elkaar lief hebben! Dan zijn we al aangekomen bij het laatste (orginele) nummer: ‘The Art Of Being Human’. Ook in deze track zit weer die fijne samenzang die meer opvalt. Dat bevalt goed, geeft meer lading en ook een soort verrassingseffect. Ook de afwisseling tussen het relatief rustige in de coupletten en de energie in het refrein is sterk. Natuurlijk allemaal in combinatie met de kracht van het nummer. Een geweldige afsluiter (met een mooi toetje!!)