Het klopt. Het album van Rondé is ondertussen al bijna een maand geleden uitgebracht en ik kom nu met een recensie. Beetje laat, niet? Neen. Ik had goede voornemens om meer recensies te schrijven dus daar probeer ik nu aan te werken. Tevens wil ik gewoon Rondé een hele grote veer in hun achterste steken vanwege dit grandioze debuutalbum!! Natuurlijk heeft het lang geduurd voordat er een volledig album is uitgebracht… Maar als je dit album hoort snap je het: het zijn stuk voor stuk hele goede tracks!

Laat ik maar gewoon al zeggen dat de hits er (natuurlijk) ook op staan! Waarmee we kennis hebben gemaakt, ‘Run’, maar ook de opvolgers ‘We Are One’, ‘Why Do You Care’ en de laatste ‘Naturally’. Daarover zal ik niet teveel vertellen want deze zijn bekend en zullen de meesten kunnen dromen, heerlijk!
‘City Lights’ dan. #2 op de plaat. Beginnende met duidelijke synths en een fel geluid. Na die intro komt Rikki erin en je voelt de rust terugkeren. Vervolgens komt er meer snelheid weer in en wil je eigenlijk onmiddellijk mee doen. Het is catchy, het is vrolijk en ‘makkelijk’. Daarmee wil ik zeggen: doordat het zo goed klinkt is een nummer altijd makkelijker mee te zingen/roepen/neuriën dan iets wat dit niet heeft! ‘Do You Feel’ zou zomaar gemaakt door een Nederlandse top DJ. Eigenlijk zo een dance track. Maar daarbij is het ook weer een nummer waar je onmiddellijk mee kan tikken en heel veel energie van krijgt. Rondé doet dat gewoon slim en dat hoort ook bij hun stijl.
‘Together We Fall’ is weer net iets anders! Natuurlijk weer de energieke sound maar ook het pure, de rust die erin terug wordt gevonden is heel prettig. ‘We Gotta Have It All’ vind ik op muzikaal gebied zeker weten ook wat extra’s bieden aan het gehele album. Een fijn geluid vanuit de gitaar maar vergeet ook zeker niet die drums op het laatst. Lekker vol power! De oortjes zijn weer gespitst want ‘Let This Moment Last’ is helemaal een andere sound! Alleen Rikki begeleid op piano door Adriaan Persons en daar een hele pure, open en oprechte tekst bij. Chapeau.

Ik heb nu zeer zeker niet alle nummers benoemd want uiteindelijk zijn het er 13! ‘Run’ en ‘We Are One’ worden als bonustracks erbij gezet maar ik vind ze een volledig onderdeel van het album. Wat je kunt zeggen over Rondé is dat het een zeer eigen geluid heeft, dat komt zeer zeker door frontvrouw Rikki Borgelt welke een een herkenbare stem heeft. Maar ook de gehele band doet hierin mee. Dit kan als negatief worden ervaren want het kan zeker zo klinken dat veel op elkaar lijkt. Desondanks zit er genoeg variatie in. De opzwepende tracks met een puur indierock geluid wordt afgewisseld met een heel elektronische sound of een enorme hit met een ingetogen bijna akoestisch nummer. Er is genoeg diversiteit alleen had deze misschien meer aanwezig moeten zijn in de tracklist.
Maar ik luister het album héél graag en héél vaak. Heerlijk. Echt!

Tijd voor muziek, even een ‘oudje’.