Poeh, eerst even kijken naar mezelf. Het is al te lang geleden dat ik een recensie heb geschreven over een album ofwel een EP. Drukke periode met de Popronde en alles wat daar extra bij komt kijken. Gelukkig(?) is dat even voorbij en is het weer volle focus op CamielMusic. ‘Rivers’ krijg die eer om weer een echte recensie te krijgen. Met veel liefde en plezier!

Rivers is een Nederlandse band komende uit Amsterdam en bestaan uit 7 muzikanten. Op deze EP staan zes nummers die recht uit het hart komen en zitten vol met pop, country en folk invloeden. Vooral, wat mij zeer kan bekoren, de pedalsteel is van zeer groot belang in deze nummers en valt heel erg op.
Behalve de genres qua muziek is er natuurlijk ook invloed van buiten af. Zangeres Annika Ijdo heeft een tijd in Memphis gewoond en dit is ook een periode waar ze naar teruggrijpt.
Doordat alle bandleden een liefde voor country hebben kwam het zo dat ze samen een band zijn begonnen. Niet voor niets want er rolt prachtige muziek uit. Tijd om wat nummers te bespreken!

Beginnen met het begin; ‘Sober’. Zoals al aangegeven, de pedalsteel valt op en dat is zeker al bij deze track. Het fijne geluid wat door de gehele band wordt geproduceerd zorgt er onmiddellijk voor dat het vertrouwd aanvoelt. Ook in samenwerking met de pure stem van Annika is het breekbaar maar ook heel sterk. Waar je die pure country en folk invloeden al meteen hoort is zeker het refrein heel catchy en blijft gewoon hangen! Fijn en goed begin. ‘Me & Marie’ is meer uptempo en er komt veel samenzang in voor. Hier is de banjo goed terug te horen in het geheel. Het is een nummer waar je ook de kwaliteit terug hoort van de muzikanten in de gehele band. Het is het kortste nummer van de EP en hij vliegt ook echt zo voorbij. Eigenlijk zonde….
Dan de titeltrack ‘Both Of Your Wings’. Het begint heel sober, heel puur en heel breekbaar. Je kruipt ook eigenlijk meteen in het nummer zelf. Je wilt luisteren naar wat Annika zingt. Het hele verhaal wil je horen en dat natuurlijk met dat prachtige geluid van de pedalsteel en de akoestische gitaar. Mooi, heel mooi. Weer terug naar iets waar heel veel country in zit: ‘Rebel’. Luisterend naar dit nummer voelt het aan alsof het iets is wat al heel lang bekend is… Dat kan betekenen dat het niet uniek is maar ook dat het heel vertrouwd aanvoelt en juist dat laatste is het geval!
‘Warpaint’ is ook weer een nummer waar je niet omheen kan. Een pop geluid met natuurlijk die country feeling erbij, gratis! Het zijn gewoon hele slimme nummers die ook fijn zijn om naar te luisteren. Pak dan ook even het stukje rond minuut 2.30… Tja… Als je dan niet de hele zaal laat meeklappen en meezingen dan weet ik het ook niet hoor! WARPAAAAAAINT.
Afsluiter alweer… ‘Eagles Fly’. Terug naar de puurheid, naar het luisterend oor. Eigenlijk komt alles wel samen in deze track wat we hiervoor hebben gehoord. De mooie tekst, de country feeling, juist het pop geluid, de muzikale kwaliteiten maar ook de mooie samenzang het de band. Het is allemaal omvattend misschien (persoonlijk) niet het beste nummer maar je hoort wel de kwaliteiten erin terug.

Rivers heeft een EP geproduceerd waar je de authentieke country/folk sound in terughoort maar ook tegelijkertijd kan stellen dat er veel pop invloeden in zitten. Het is meeslepend, energiek op momenten en ook muzikaal heel sterk. De zes nummers die te horen zijn, zijn verschillend van elkaar terwijl ze eigenlijk ook weer heel veel overeenkomsten hebben. Daarbij proef en hoor je de puurheid van Annika als ze zingt, dat is heel erg prettig.
Zeker in deze tijd van het jaar, de donkere dagen voor kerst, is deze muziek heel erg verwarmend en fijn om naar te luisteren!

Vorig artikelBombay – Cynical Kids
Volgend artikelCirca Waves – Wake Up