Radio Eliza (Mobile)

Wat is het internet toch fijn. Niet alleen omdat ik dan mijn verhalen de wereld in kan gooien maar meer omdat ik zo nieuwe muziek kan ontdekken! Heerlijk.
Tot die nieuwe muziek, nieuwe bands, behoort ook Radio Eliza.
Ik hoorde het nummer ‘Kids’ en dacht: yessss! Dat is weer een voltreffer en iets voor op CamielMusic. Ze komen uit Amsterdam en hun stijl kan je wel Indie Pop noemen. Maar wat eigenlijk nog leuker is, is dat deze boys morgen hun debuut EP uitbrengen en ik had de mogelijkheid om er al naar te luisteren én natuurlijk te schrijven. Dat kan men een win-win situatie noemen!

Door naar de muziek, 5 nummers staan op het EP’tje en we beginnen met de track waarover ik het net al had: ‘Kids’. In eerste instantie moet ik dan onmiddellijk denken aan MGMT en laat dat nou net invloeden hebben voor Radio Eliza zelf. Het heeft aanstekelijke klanken met een hele fijne groove. Zeker luisterend in het refrein: even wat rust om vervolgens met man en macht te knallen. Inclusief wat electronische samples: lekker hoor!
Het vervolg is niet minder; ‘I (Don’t) Care’ is wederom vol muzikale hoogstandjes. Ook hier een lekker tempo plus de electronische koortjes die op volle toeren draaien. Radio Eliza laat horen dat ze wel een bepaald geluid ten gehore willen brengen en dat lukt goed! Energie, catchy, vrolijk.
‘Answering Machine’ begint rustig, onverwacht wellicht! Het is meer dromerig, het is meer vertellend. Een mooie opbouw met zeker wat interessante wendingen.
‘Shampoo’ is dan weer een geinige track. Weer iets meer tempo erin als voorgaand nummer maar toch ook weer anders dan bijvoorbeeld ‘Kids’. Hier zit meer power in, iets minder dromerig. Wel nog steeds heerlijk dansbaar maar het knalt gewoonweg goed! Meer gitaarwerk, drums… Ja, dit is een hele toffe track!
De afsluiter is ‘Fast/Slow’. Deze vind ik net zoals de openingstrack echt een topper! Een heel energiek nummer met ook rustige momenten ertussen. Misschien wat futuristisch maar wel eentje die ook zo lekker in je hoofd blijft hangen. Eigenlijk laten ze enorm veel verschillende stijlen horen in één nummer. Soms zou dat too much kunnen zijn maar hier niet, het klopt. Daarbij is het tekstueel ook zeer zeker een nummer wat wel duidelijk te volgen is. Dat is natuurlijk ook van belang!!

Radio Eliza is absoluut geen eendagsvlieg. Met deze EP laten ze horen dat Nederland weer een nieuwe toffe band rijker is. Niet voor niets hebben ze de Amsterdamse Popprijs gewonnen en nu is met deze EP de volgende stap gezet in hun carrière. De lente is er toch weldegelijk en deze muziek past daar ontzettend goed bij. Ook al zou het regenen, in je hoofd schijnt de zon!
Morgen (donderdag 21 april red.) is de release ervan dus ga die plaat dan heel snel luisteren.
ENERGIEEEEEEEEEE!

Vorig artikelCar Seat Headrest – Vincent