Oskamp is een duo wat erg mooie, rustgevende en tegelijkertijd ook verhalende nummers brengt. Dit duo, bestaande uit Joost Oskamp en Ferry van der Groep kan nu het 2e album de wereld inslingeren. Het debuutalbum was een echte solo plaat van Joost maar doordat Joost nét iets extra’s wilde voor de live optredens, kwam Ferry erbij. Dit beviel zo goed dat hij erbij is gebleven. Ondertussen hebben ze gewerkt aan een album en dat is ontstaan onder de naam ‘Mooierd’. Tijd om het album te beluisteren en wat eruit te pakken!

Gewoon de openingstrack ‘Doe Maar Rustig’ nemen. Ik snap meteen dat mensen het gaan vergelijken en om dat ook maar meteen te doen dacht ik aan Daniel Lohues meets Simon and Garfunkel. Geen idee of dat kan maar het kwam in mij op. Mooi, puur en het meerstemmige zang trekt de aandacht. Daarnaast is de gitaar natuurlijk leidend.
Ze hebben zelf in hun bio staan dat de nummers wegluisteren als een dagboek maar daarbij zijn het ook echt tracks welke Joost heeft geschreven na/tijdens een bewogen periode in zijn leven. Dat gevoel krijg je ook als je naar de nummers luistert. Echt een verhaal wat bij iedereen kan kloppen. ‘Nieuwe Wegen’ en ‘Even Rot Nu’ is daar een onderdeel van.
‘Mooi, Lief, Goed Hart’ is wel heel erg breekbaar, heel erg puur. Als je dieper erop ingaat kan je ook wel de ‘makkelijke’ variant van Spinvis noemen. Leuke zinspelingen en ook natuurlijk het Nederlandstalige aspect. Daarbij is de samenzang weer perfect getimed. Fijn, heel fijn. Natuurlijk wil ik de samenwerking met Nana Adjoa ook noemen, ‘Wordt Wel Beter’ is iets meer uptempo en geeft wel wat goodfeeling op een of andere manier. Maar natuurlijk is de tekst anders. Nana is normaliter een hele pure soulzangeres en Engelstalig maar dit past haar ook als een jas. Daarbij is het ook verfrissend om dit te horen.
‘Geniet Ervan’ laat weer een andere kant horen. Redelijk positief tekstueel en Joost pakt soms heel interessant zijn kopstem erbij. Kort maar krachtig is de afsluitende track ‘Relativeer’. Wederom iets meer uptempo en waarschijnlijk ook wel zelf een kleine afsluiter van het geheel. Vanwege de titel maar ook luisterend naar de gehele tekst. Knap.

Als je naar dit tweede album van Oskamp luistert kan ik alleen maar zeggen dat ik het knap vind dat je alles zo mooi op papier kan zetten maar uiteindelijk het ook kan vertalen naar muziek. Dat met weinig muzikale middelen. Het blijft daardoor ontzettend puur en tegelijkertijd ook breekbaar. Alles is 100% te verstaan waardoor niets anders kan worden geïnterpreteerd. Zeker een aanrader als je van Nederlandstalige muziek houdt en dan zeker ook als je liefhebber bent van pure singer songwriter muziek!!!