Wegdromen, dansen en knallen met Oscar And The Wolf.

Het heeft een tijdje geduurd maar dat mag ook wel als je Max Colombie heet. Het project van hem is zo gegroeid dat ook iedereen veel ervan verwacht! Na zijn enorme succes met de eerste plaat; ‘Entity’ was het eigenlijk ‘gewoon’ wachten. Denk dat iedereen de hits wel kent en dat men ook wel bekend is met de spectaculaire shows van deze te gekke Belgische band. Dus we gaan naar het nieuwe album luisteren.

Misschien hoef ik ze al bijna niet te noemen maar het hoort erbij. De drie al eerder uitgebrachte singles staan er uiteraard ook op. ‘So Real’, ‘Breathing’ en ‘Runaway’ hebben ook allemaal al hier op CamielMusic het licht gezien. Het is een afwisseling van donker naar vrolijk, zeer dansbaar naar ingetogen. Max doet wat hij wilt maar het blijft gewoon altijd herkenbaar. ‘Exotic’ begint ook zoals de titel is, wat swingend en lekkere percussie erin. Het refrein is eentje die blijft hangen, verder blijft het lekker gewoon lekker. Goed begin. Maar ‘Susato’ is weer heel anders eigenlijk, je kunt het ‘oud’ noemen. Daar heeft het iets van weg. Alsof je heel ergens anders terecht bent gekomen. Minder bombastisch maar wel weer veel meer elektronische geluiden. Dit is het droomgedeelte!
‘Pretty Infinity’ lijkt bijna gezongen door iemand anders, heel laag en strak wordt dit door Max in eerste instantie gebracht. Uiteraard wordt het weer ‘herkenbaar’ nadat heel simpel een piano daarvoor heeft gezorgd. Het blijft wat voortkabbelen, misschien wel de minste van het geheel. ‘Touch Down’ mag er wel weer wezen. Ik las ergens dat er Frank Ocean invloeden inzaten, daar kan ik bij inkomen. Plus dat er ook zeer zeker wat jazz geluiden bij komen, het zorgt voor wat extra dimensies. Alsof die nog nooit voorkomen bij Oscar And The Wolf… ‘Queen’ mag je een ballad noemen. Helemaal puur, weinig bombast en echt waar het om de rust. Benieuwd of dit ook live kan worden gebracht naast alle power tracks. ‘Honey’ is wel een van mijn favorieten. Opzwepend, eentje die absoluut blijft hangen en waarschijnlijk wel live juist die top track is wat een feestje zal worden. Chapeau! Je proeft zelfs wat vleugjes dancehall, wie had dat verwacht? Dan hebben we ook nog ‘Last Night’, hier wordt ook de rust weer even gepakt en melancholisch alles gebracht. Lichtzinnig, rustig maar wel genoeg om het een hele goede track van te maken. Pure R&B eigenlijk. De track ‘Chevrolet’ heeft weer lekker wat bombast erin zitten. Dansbaar, in gedachte zie je dan Max al bewegen op een manier hoe hij dat alleen kan, maar ook weer zeer experimenteel. Hoge tonen, lage bassen en een goede opbouw. ‘Fever’ is de afsluiter van dit 12 delige album. Lekker uptempo begin en je verwacht ook wel veel ervan. Mag ook wel! Zeker het refrein mag er zijn: je weet dat er iets aankomt en de spanning wordt super opgebouwd. Misschien kan dit ook wel eens de afsluiter zijn van een concert. Lekker springen tussendoor om vervolgens dus die rust te pakken waar nodig.

De elektropop is hoe dan ook een blijvertje. Oscar And The Wolf is een blijvertje. Max Colombie doet wat hij wilt, wat hij voelt en dit is daarom ook zo’n succes. Dit album is weldegelijk wennen. Voor velen is het bijna alleen maar dansen maar nu laat hij ook rustigere tracks horen. Toch is het ook juist weer allemaal minder ‘donker’. De titel zegt in feite ook genoeg: je kan er alles mee. Tijd voor muziek na al die tekst!