Je kan het zien als je eigen kindje. Een album uitbrengen waar je je ziel en zaligheid in hebt gestopt. Nighthawker heeft dit absoluut gedaan! Een ware DIY plaat. Zelf opgenomen, geproduceerd, veel tijd en liefde in gestopt en zelfs een crowdfunding actie gehad. Nee, stilzitten zit er niet in voor dit viertal. Ze bestaan uit Kiki Beemer, Steven van der Vegt, Gwen Ummels & Brandon Spies. Hun muziek is uiteenlopend maar de hunkering naar de jaren ’70 rock ingangen hoor je iedere keer erin terug. Laten we lekker gaan luisteren.

Mocht je de band kennen en al hebben gevolgd, dan zijn de eerste twee tracks bekend. ‘Share The Ride’ & ‘Dishwasher Blues’. Het is eigenlijk meteen een perfecte kennismaking met de band en het album. Waar de eerst genoemde iets meer rust en gemoedelijkheid over zich heeft, is juist de tweede wat rauwer. Goede opmaat, fijne mix en duidelijk hoe Nighthawker kan klinken. Dat gaan we vaker terughoren op dit fijne album. Maar veranderingen zijn vaker te horen, luisterend naar ‘The Moonlight Rider’. Het is nu tijd voor Steven om de vocals volledig op zich te nemen en het voelt eigenlijk meteen als een andere band. Knap zo’n verandering. Rust maar wel muzikale klasse spat ervan af met een heerlijke blues sound. Sterk! Waar weer wat meer furie in zit is ‘Night Of The Hunter’. Logisch met zo’n titel. Ook hier horen we weer de muzikale klasse en tussenstukken. Ze weten van wanten! Het is geen moment hetzelfde en richting het einde denderen ze nog even keihard door. Lekker! Dat Kiki ook de rust kan bewaren horen we op ‘Leaps Of Faith’. Natuurlijk blijft dat rauwe randje aanwezig maar het is ook ontspannend. Halverwege is een hele toffe samenzang te horen om vervolgens een zeer sterke gitaarsolo te horen. Een van de betere! Dat was kant A op de plaat, door naar B.

‘Sundown’ heeft een fijne intro en het ritme ligt best hoog. Gemoedelijk, dat dan weer wel. Maar plots horen we ook een andere stem. Nighthawker wordt bijgestaan door Edith Spies en het geeft meteen een country achtige vibe. Iets hogere tonen en het geeft nog wat meer dynamiek. Zeker het eind is eentje waar je U tegen zegt. Sterk deze. Op ‘Hard Working Man’ mag Steven weer zijn gang gaan. Lekker bluesy maar ook de rock elementen blijven overeind. Daarbij, eigenlijk voor het eerst dat het mij echt opvalt, maar de gehele samenzang is slim, catchy maar ook gewoonweg goed. Dan een lekkere solo die ook in het nummer past, een opbouw naar een climax en die mag er wezen! Dan hebben we ‘Mountain Bridge’, denk dat dit een nummer is waar ik totáál geen connectie mee heb of binnenkomt. Niet dat dat erg is hoor! Je kunt niet alles te gek vinden. Het is me te chaotisch, er zitten teveel elementen in. Maar wie weet ben ik de enige..! Een heel andere track is ‘The Rabbit Hole’. Ontspannen, puur en zeer goed te volgen. Ondanks die rust horen we ook weer de muzikale klasse wat Nighthawker gewoonweg heeft. Dan is er een verrassing! Hier is ook een gast te horen. Celine van Veldhoven, bekend geworden door The Voice, laat even horen dat ze uit het juiste hout gesneden is. Blijft, ondanks de lengte, zéér interessant om te luisteren. ‘That Train That Left The Station’ is de afsluiter. Duidelijk waar deze over gaat. ‘Fake News’ wordt gezongen.. Moet ik het verklappen? Nee. Een heerlijke afsluiter die ook weer Nighthawker laat horen is optima forma. Rock elementen, blues jasje, rauw maar ook weer puur.

Ik kan verder nog heel lang gaan lullen maar laten we eerlijk zijn. Dit album is een waar pareltje geworden. De liefde voor de muziek hoor je er volledig in terug. Die liefde hebben we nu extra hard nodig. In deze tijd waar bands zoals Nighthawker alles klaar hadden staan om dit album te promoten. Hun releaseshow is in het water gevallen, flink uitgesteld. Andere shows in het water gevallen. Dus de beste manier om te steunen nu is om deze te bestellen!! No regrets.

Ps. Aan welke geniale serie moeten jullie denken als jullie deze fantastische clip zien?

Vorig artikelJagd – Violins
Volgend artikelThe Streets ft. Tame Impala – Call My Phone Thinking I’m Doing Nothing Better