Het volgende weet ik al 100% zeker. De Navarone liefhebbers/fans gaan dit album werkelijk waar helemaal te gek vinden en grijs draaien. PLUS dat Navarone met dit album veel nieuwe liefhebbers/fans erbij gaan krijgen. Zonder twijfel!
Ondertussen heb ik het album ‘Oscillation’ echt al vaak gedraaid. Om meerdere redenen uiteraard maar voornamelijk omdat het zo geweldig goed is! Het is typisch Navarone maar ook zoveel meer.
Voor wie Navarone niet kent een korte kennismaking: Merijn van Haren is frontman en zanger, Robin Assen drumt, gitarist Kees Lewiszong, Roman Huijbreghs ook op gitaar & zang en Bram Versteeg op de basgitaar. Het is een rockband welke echt kan knallen maar ook heel puur en klein kan blijven. In 2009 begonnen met een EP, 2012 het album ‘A Darker Shade of White’ uitgebracht en in 2014 ‘Vim And Vigor’. Het is muziek wat je uit de sokken kan blazen en dat heeft ook zeer zeker te maken met de overweldigende stem van Merijn van Haren.

Tijd voor het nieuwe album! Tijd voor ‘Oscillation’.
Over het eerste nummer heb ik al eerder gesproken. ‘Snake’ is niet zomaar een nummer en zeker een toffe opener. Een opbouw waar je U tegen zegt en het is wachten op die herkenbare uithaal van Merijn. Het is opzwepend, spannend en een echte Navarone track.
De volgende track is echt mijn favoriet, zonder twijfel. In ‘Lonely Nights’ zit zo’n dynamiek en zo’n drive, dat is echt super! Het valt daarbij ook op maar is wel apart genoeg om het weer niet te makkelijk te laten klinken. Moeilijke beschrijving maar het is voor mij gewoon dé track en misschien wel dé hit voor Navarone!
Maar je mag ‘Showtime’ absoluut niet vergeten. Want als je die hoort denk je meteen aan de jaren ’70 waar het betere gitaarwerk tijdperk was… Kort maar krachtig, super energiek, super interessant en natuurlijk weer fenomenaal gezongen door Merijn! Even wat rust pakken met ‘Free Together’ want ook dat is Navarone op hun best. Dat hebben ze bewezen met hun DVD ‘A Date at the Chapel‘ in Ottersum. Ook hier voel je de samenhang van de band, dat ze elkaar perfect aanvoelen en aanvullen. Ondanks dat dit nummer zo’n 6 minuten duurt is het geen enkele seconde saai, het is meeslepend en zeker richting het einde…..
‘Soon I’ll Be Home’ is ook zo’n top nummer. Eigenlijk ongelooflijk dat ik zo enthousiast ben over elk nummer maar het is echt zo. Ook hier voel je de drive, de energie, de klasse in elk geluid wat je hoort. Het tempo ligt lekker hoog en daarom is het een echte oorwurm. ‘Shadow’ daarentegen is wat donkerder maar ook hier zit een opbouw van heb ik jou daar. Er zit midden in een moment waar je gewoon al weet, dalijk gaat het ontploffen. En zo geschiedde.
Als je even luistert naar ‘Step By Step’ dan is er maar 1 gedachte mogelijk. DIT IS NAVARONE! Maar hetzelfde geldt voor de track erna, ‘Chrome’. Bij beide nummers weet je ook dat het goed zit en dat het betere harde werk bij Navarone hoort. Die gitaren, drums en natuurlijk de stem van Merijn.
Is er dan helemaal niets matig aan dit nieuwe album? Mwoa, misschien wel. De afsluitende drie nummers ‘Unmistakably Everything’, ‘Days Of Yore’ & ‘Don’t Belong’ zijn relatief gezien het meest rustig. Dit zorgt er toch een beetje voor dat al die energie wat je hebt gekregen wat indampt. Dat wilt absoluut niet zeggen dat dit slechte nummers zijn! Ook deze zijn heel muzikaal, mooi, meeslepend zoals altijd en ook uniek van elkaar. Maar ik denk dat ik had gekozen voor een echte knaller om Navarone door te laden denderen!

Al met al kan ik zoals al gezegd enorm genieten van dit nieuwe album. ‘Oscillation’ is echt Navarone en het is geen moment vervelend, saai of voorspelbaar. Maargoed, eigenlijk wist ik dat al vantevoren. De muzikale klasse spat er elk nummer van af! De combinatie van het echte knallen, die geniale stem van Merijn en ook het weten te terugschakelen naar een rustig momentje is subliem. Hier gaat Nederland werkelijk waar van genieten!