De heren van Nachtschade hebben afgelopen vrijdag (31 maart red.) hun debuutalbum uitgebracht! Na eerder al twee EP’s te hebben uitgebracht werd het natuurlijk tijd voor een pareltje. Het laatste jaar heeft waarschijnlijk wel veel extra’s gebracht; ze hebben louter lof gekregen voor al hun optredens tijdens de Popronde. Hun live performance werd alom geroemd en daar is ook niets over gelogen. Nachtschade bestaat uit vier heren: Bram van den Brekel, Maarten Stok, Guy Pek en Reid Steenhuis.
Op het debuutalbum staan ‘bekende’ nummers maar voornamelijk veel gloednieuwe tracks. Tijd om eens alles door te nemen!

Het begint met ‘Birdman’, een hele fijne opener! Mysterieus begin op toetsen en dan een hele fijne intro erin. Ritmisch en dan met ook net zo’n subtiele zang. Dat in combinatie met ook mooie samenzang en ‘uitspattingen’ zorgen ervoor dat dit nummer een perfecte eerste track is!
Bekend is wel ‘I Don’t Settle For Less’. Deze stond ook op de EP die in 2014 is uitgekomen. Een lekkere blues sound waar het allemaal mee begint om vervolgens even de rust te pakken en het couplet te starten. De spanningsboog wordt weer strakker want de toetsen en gitaar laten zich nadrukkelijker horen terwijl de zang juist ‘rustig’ blijft. Klasse, geweldige combinatie! ‘Third Step’ heeft een bijna reggae swing met een zeer scherp gitaar geluid. De basgitaar geeft hier lekker duidelijk ook het ritme aan. Het voelt meteen heel vertrouwd aan qua sound terwijl het juist misschien allemaal wat ‘apart’ klinkt. Tot het eind blijft het ook vlammen, heel sterk. Hun single ‘The Fool’ blijft enorm hangen in vele hoofden omdat er ook gewoonweg veel energie in zit. Lekker energiek qua sound, fijne dynamiek op toetsen en natuurlijk de samenzang.
Als je luistert naar het nummer ‘Staircase’ weet je dat het snor zit met de mannen uit Amsterdam. Muzikaal, check. Samenzang, check. Rock, check. Puur, check. Plus het feit dat ze hun eigen ‘orkest’ weten uit te breiden met blazers… Dat geeft wel echt veel meer hoor! ‘Endless Dance’ heeft echt een fijn begin. Pure samenzang! Het is breekbaar maar tegelijkertijd staat het ook als een huis. Muzikaliteit ten top!
‘Cher Ami’ begint rustig, gitaar erbij en lijkt bijna op een slaapnummer (positief!!). Hier wordt echt even de rust gepakt en een mooi verhaal verteld. De variëteit is groots maar het klopt allemaal bij Nachtschade!
Het nummer ‘Cozy Boxes’ blijft voor mij wel een kleine vreemde eend in de bijt. Zeer rustig, dromerig tot de laatste 1,5 minuut… Dan stijgt het energielevel. Natuurlijk kan Nachtschade dat ook, dat is bekend. Maar toch is het ietwat apart. Slecht absoluut niet want dat zal bij hun never nooit zijn. Het is waarschijnlijk een track waar het dubbeltje moet vallen en dat het raak is. Even wachten dus.
‘The Hermit’ start gewoonweg geweldig elektronisch. Stemvervormers komen aan te pas en dan een ritme op de gitaar waar je U tegen zegt. De afwisseling tussen het couplet en refrein is overduidelijk en dat is ook de sterkte van deze track. De samenzang tijdens de coupletten en het rocken tijdens het refrein. Eigenlijk kom je tijdens deze track in een soort trip. Een hele goeie overigens. De afsluiter ‘Better Learn’ is eigenlijk wel dé track die live meesterlijk is. Er zijn weinig nummers die meer los kunnen maken dan deze. De breekbare en tegelijkertijd ook de passie de heren erin stoppen is ongekend. Er is geen beter nummer om het album te eindigen.

Nachtschade heeft een album afgeleverd waar ze enorm trots op mogen zijn. Ze wijken niet af van hun kenmerk: goede muziek maken met veel diversiteit, muzikaliteit en passie. Prachtige samenzang, grandioze solo’s en afwisseling van de knallende en rustige momenten. Zoals ik al bij ‘Better Learn’ aangeef, het is live ook gewoonweg fantastisch. Zoveel energie wat de heren erin steken, chapeau!!
Twijfel niet om deze mannen te supporten, ze zijn het dubbel en dwars waard. Ik ben enthousiast en niet zomaar….
‘Maskerade’ zorgt voor een glimlach op mijn gezicht!

[Foto’s: Jonny Ladeur @ albumpresentatie Paradiso]