Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat he?! Mitch Rivers heeft dan eindelijk zijn debuutalbum uit kunnen brengen! Nadat hij in een eerder stadium ‘gewoon’ straatartiest was en vervolgens heeft gerockt als een gek met Joe Madman and the Sidewalkers, werd het langzamerhand tijd dat hij alles vanuit een ander perspectief ging bekijken. Geen psychedelica, geen gekke dingen doen maar zijn eigen pad volgen. Mitch Rivers ging aan de slag met americana, folk en ook zeer zeker soul. Er was al een EP uitgebracht maar nu mag iedereen genieten van een heerlijk album!

Er staan nummers op die de volgers van Mitch zeker zullen kennen! Bij de opener is dat al het geval, ‘Easy Way Out’ is gewoonweg sterk. Ritmisch, fijn gevoel, energiek en puur. Precies wat je wilt horen van Mitch: die americana met dan ook nog strijkers erbij! Dan ‘Days And Nights’, misschien wel meteen een van mijn favorieten. Hier zit namelijk een klein uitstapje naar Joe Madman in. Het blijft met soul maar dan ook met een heerlijk moddervet geluid en een heerlijke gitaarsolo. Onwijs goed!
‘Badlands’ opent heel intiem en rustig. Mitch gebruikt meer dan regelmatige zijn kopstem en dat kan hij als de beste. Met alleen de akoestische gitaar en later een heerlijk ritme op drums waarmee hij wordt begeleidt. Een hoger folk gehalte wordt hier aangesproken met natuurlijk precies wat we willen horen: een mooi verhaal!
De track ‘City Lights’ ademt americana. Het fijne gitaargeluid komt op je af en je waant je gewoonweg ergens anders. Precies hoe Mitch het wilt, precies wat de titel aangeeft: Restless Soul, Heartless City. Daarbij… de sound van een pedal steel is altijd goud waard.
‘Love Will Paralize’ is het langst durende nummer en heeft een heerlijke opbouw. Van pure rust naar het meeslepende geluid wat vertrouwd aanvoelt als Mitch zingt. Het muzikale intermezzo sleept je mee naar een eigen wereldje..

Ook een bekende is ‘Reconsider Me’, een nummer met een echte boodschap en verder gewoonweg super slim in elkaar gezet als het stuk na 2 minuten komt. Zoals hij zelf heeft aangegeven hoe de track is: Deze gaat over een relatiebreuk, waarbij de vrouw maar niet kan accepteren dat de liefde over is. Ze blijft hangen in het verleden… Volg het verhaal!
In het nummer ‘Lady Of The Bayou’ gooit Mitch het over een andere boeg, een duet met de enige echte Marlies Kroon. Zo’n ontzettende pure folk hoor je niet vaak. Het rustige element, het warme, wederom die pedal steel… Meeslepend tot en met! ‘Silver Lining’ heeft weer wat meer snelheid in zich, desondanks zorgt de zang weer voor iets unieks. Veel kopstem, veel rust, veel puurheid. Naarmate dat we dieper in de track duiken komt er ook nog meer passie en kracht bij. Het energielevel voel je stijgen en de cirkel is rond! Wow. Als het hebt over americana muziek, dan heb je het over het nummer ‘Harlem’. Daar kun je gewoonweg niet omheen! Weer een stadsnummer, het goede gevoel maar ook weer niet.
De afsluiter van het album is ‘Past Midnight’, die kan ook wel eens bekend voor komen, live werd deze ook vaker gespeeld. De mix wat je hoort: van het rustige, het folk gehalte, het energieke & die magistrale stem van Mitch is eigenlijk wel een samenvatting van het gehele album.

Zoals er wordt aangegeven is dit album voor Mitch het gevoel dat hij vaak mijmert tussen het vluchtige stadsleven en de open, uitgestrekte vlaktes. Een soort haat-liefde verhouding kun je het noemen. Dat zorgt ervoor dat hij dit allemaal heeft kunnen maken. Zijn gevoel zit erin, zijn passie, zijn energie. Natuurlijk bijgestaan door een geweldige band en de producer in dit geheel is Pablo van de Poel en alles is uiteraard opgenomen de Electrosaurus Studio.
Wat een heerlijk pareltje is het geworden en ongetwijfeld nog maar een begin…. Nu alweer zin om meer nieuw werk te horen!

Vorig artikelLeon Bridges – If It Feels Good (Then It Must Be)
Volgend artikelDossier Dutchies Oktober 2018