Toen ik de vraag kreeg of ik het album van ‘Mijn Carboon’ wilde beluisteren en dan daarover te schrijven hoefde ik geen seconde erover na te denken. UITERAARD!
Ondanks dat ik alles rondom de mijnen niet in persoon heb meegemaakt, ik ben 26, heb ik toch het nodige al meegekregen. De albums van Carboon staan bij mijn ouders in de kast en ikzelf heb ze vaker eruit gehaald om deze te beluisteren.
Daarbij was ik erbij op Mama’s Pride, de plek waar dit project eigenlijk allemaal begonnen is, ik heb onze Limburgse artiesten allemaal horen/zien spelen. Het plan om in het Jaar van de Mijnen nummers in vernieuwde versies Carboon tot leven te wekken is absoluut goed gelukt. Ik ga bij het begin beginnen.

Welkom bij CUDA. Ras Limburgers en storten gelijk hun hart en ziel in het nummer ’T Gevaor’. Hoog ritme vanuit de drums en de gitaren laten het bloed meteen sneller stromen. De zang, het geschreeuw en de algehele energie is perfect voor dit nummer. Pak daarbij de samenzang wat het enorm krachtig maakt. Dan even op pakweg 4 minuten een moment waar iedereen kan meeklappen en schreeuwen: het klopt, het is eigen, het is CUDA.

Dan een Nederlandse variant: De Band van Van Der Lende (inmiddels Waking Skies). Meteen maar te zeggen dat zangeres Ysja van Leeuwen een pluim verdiend. Deze Utrechtse heeft keihard geoefend om uiteindelijk het Limburgs onder de knie te krijgen en zingt dan ook ‘Koelpiet Doevepiet’ uitbundig. Het gemoedelijke waar de groep deze versie brengt is heel fijn, heel puur en eerlijk. Maar dan op het eind komt er zo’n heerlijke gitaarsolo waarvan je denkt: AH, het is echt in de tijd van nu!

Francis is een zangeres die je herkent uit duizenden en het is in het nummer ‘Beamtezjweet’ niet anders. Achter haar piano laat ze een wisseling tussen Nederlands en Limburgs horen. Het Limburgs is zacht van klank maar bij het Nederlands is het soms beangstigend. Dat is erg goed gedaan en daardoor blijf je heel scherp. Het verschil tussen de mijnwerkers en de heren boven de grond wordt nogmaals duidelijk gemaakt. Het gaat om de mijnwerkers, de echte werkers. Niet de luie mensen achter het bureau. Francis laat dit duidelijk horen.

Sem Dylan zou zo uit de Mijn tijd kunnen komen met zijn rauwe, donkere stem. Het nummer ‘Et Zjwatte Loak’ heeft hij vertaald naar ‘Black Hole’ en zich compleet eigen gemaakt. Het blijft enorm ingetogen en eigenlijk wordt je bij elk woord naar hem toegetrokken: hij pakt je vast en laat je alles opnieuw ervaren. ‘Day after day I’m going down the same Black Hole. Thousand deaths I have to die down there’. En dan plots eindigt Sem in het Limburgs, wauw, wat een twist en klasse!

Van het donkere naar het vrolijkere werk: Southern Sunrise. Wederom een Engelse vertaling ‘Dear Is My Land’ van ‘Leef Is Mie Land’. Een mooie eigen bewerkte versie. Het fijne stemgeluid van Shonagh MacLeod laat dit nummer weer heel anders maar ook weer heel herkenbaar klinken. De sound is wat helderder maar het gevoel blijft gelijk. Je mist eigenlijk op het laatste nog het fluisterende zinnetje….

Dan mag Rim Steijvers zich laten horen, de zoon van Carboon zanger Henk. Het klinkt zo enorm vertrouwd, zo sterk. Rim laat het nummer ‘Bottere’ weer klinken als vanouds. Het gaat over het (meestal) minder goede eten in de mijnen. Je krijgt gewoon plezier als je dit nummer hoort. Pak daarbij het fijne geluid van de accordeon waar Toon Konings op speelt. Het is een nummer waar heel Carboon heel blij mee zal zijn. Rim laat het nummer weer klinken in het nu maar het verleden hoor je nog heel erg terug. Chapeau!

Een uitstapje naar het Venloos: Ongenode Gaste met Peter Beeker als frontman laat het nummer ‘Et Zjwatte Loak’ (ja, nog een keer!!) heel mysterieus klinken. Heel donker, heel gevoelig in het begin. Ook al is het niet persoonlijk wat Peter zingt, het voelt wel zo. Het lijkt echt alsof hij dit allemaal heeft meegemaakt, alsof dit allemaal voor hem zo is. Als luisteraar wordt je erin betrokken, meegesleurd en echt pas na 6,5 minuten losgelaten. Dan mag je pas op adem komen en denken…. WAUW.

Waar eerder Francis ‘Beamtezjweet’ heeft laten horen mogen Jick Munro & The Amazing Laserbeams hun eigen versie laten horen. Natuurlijk hoe ze zijn: energiek! Pak een banjo, een contrabas en gooi er een flinke saus folk doorheen en je hebt een nieuwe mooie vertolking. Ook al is dit veel vrolijker klinkend, de strekking blijft volkomen duidelijk. Het werken van de koempels en het rusten van de beambte. Hoog ritme houden, even rust pakken en dan weer heel mooi meerstemmig afsluiten.

De afsluiter is voor Rim maar dan in samenwerking met Joep Pelt. Joep Pelt wil ik nog even extra benoemen, hij is eigenlijk de initiatiefnemer voor de reünie van Carboon. Het hele Carboon project heeft enorm veel losgemaakt en het is een groot succes gebleken! Op dit nummer speelt hij zijn pedalsteel gitaar
Terug naar de muziek, ‘Koempel Sjeng’. Deze afsluiter komt binnen, absoluut. Ik zal het maar alvast zeggen, het is magnifiek. Hoe klein dat het gehouden wordt, met zoveel gevoel, met een prachtige samenzang tussen Rim en Antoine Pütz… Ik heb het een paar keer achter elkaar beluisterd en elke keer krijg ik kippenvel.

Pak alle nummers eens samen… Het zijn stuk voor stuk eigen bewerkingen. De een in het Nederlands, Engels, een mix van Nederlands met Limburgs en dan ook nog het verschil tussen zuiden en noord. Toch zijn het nog steeds nummers van Carboon, het is nog altijd een stuk geschiedenis. Het zijn nog altijd prachtige nummers met een boodschap, verhaal of knipoog.
Goed dat de (vooral) jongere generatie hier aan heeft mogen proeven en dat ook allemaal mee kan nemen in hun rugzak om zo meer en meer te ontdekken.
Mijn Carboon heeft alles op de kaart gezet: Jaar van de Mijnen, de artiesten, het spelen op Mama’s Pride en natuurlijk Carboon zelf.
Een dikke pluim, chapeau, bedankt!