Oh, wat is de luisterpaal van 3voor12 toch fijn! Ik heb menig artiest ‘ontdekt’ daar want je moet blijven ontdekken… Nu kwam deze band op mijn pad: lost/ctrl. Ook nog Nederlands dus dubbel feest!
lost/ctrl is een band uit Eindhoven en bestaat uit 6 gasten die echt een hele prettige sound afleveren… Je kunt hun genre een naam geven je kan ook hun eigen naam eraan geven: Nu-Wave. Het is ieder geval rockend, dansbaar en energiek.
Ze hebben in september 2014 hun levenslicht gezien en sindsdien timmeren ze hard aan de weg. Zo hard zelfs dat ze middels crowdfunding hun EP hebben kunnen maken. Hiervoor hebben ze samengewerkt met Huub Reijnders (o.a. The Brahms, Kaiser Chiefs, Krezip en Bløf) en Thijs Lodewijk a.k.a. ludoWic (bekend als bassist van Waylon, Wende en Stevie Ann). Dat zijn zeker geen kleine namen dus de heren weten wat ze willen: doorbreken.
Dat ze met een ep als deze beginnen is een schot in de roos!

lost/ctrl

Beginnen met het begin, ‘The Only Thing She Said’, meteen 10 punten. Hoppa! Energiek, electronische klanken met een hoog tempo vanuit de drums. Richting refrein komt er een climax en het nummer hoef je maar twee keer te beluisteren en je doet mee. Door naar ‘Speaker and the Speechless’… Het is dreigender dan voorgaand nummer en hier klinken de gitaren toch ook harder. Britrock in de dop! Het klinkt gewoon herkenbaar zonder dat dit afgezaagd is, heel prettig.
Het nummer ‘A Sunny Place For Shady People’ trekt onmiddellijk mijn aandacht vanwege de titel maar ook muzikaal blijft het mysterieus. Dit duurt twee minuten maar vanaf dan is het los! De gitaren gieren, zanger Serge Romme geeft genoeg energie, drums op volle toeren en de toetsen klinken overal goed bij. Maar mijn favoriet is nummer 4: ‘Promise Without A Vow’. Niet alleen vanwege de titel maar gewoon vanwege het totale plaatje. Het is goed! Bombastisch, rustig, klein, groots, meeslepend en subtiel. Ook in die volgorde! Het is voorbij voordat je het weet…. Dan de afsluiter, helaas! ‘Where We Are Heading’ is ook een nummer wat je niet wilt missen. Zeker weten eigen, catchy basgitaar riffje, duidelijk ritme van de drums en de nog steeds fijne zang van Serge. Een mooie afsluiter en daarbij…. Je ziet ze op een podium staan en dan iedereen inpakken!

Ik wilde niet vergelijken maar mensen doen dit toch wel… Mix van Joy Division, Editors & Placebo maar dan ook echt in een eigen jasje. Nederland is écht een hele goede band rijker: lost/ctrl.
Ze gaan de komende tijd genoeg optreden dus mochten ze in de buurt zijn en je wilt hele fijne, sterke muziek horen… Dan ga deze gasten supporten!!!

Vorig artikelJake Bugg – Gimme The Love