Na een zeer turbulent jaar, in positief opzicht, is het vervolg jaar natuurlijk nóg moeilijker. Er wordt meestal verwacht te presteren…. Nadat Jick Munro & The Amazing Laserbeams de wedstrijd van Nu Of Nooit hadden gewonnen mochten ze Pinkpop 2015 openen. Op die overwinning heerst toch wel een vloek…. Er zijn maar weinig bands die in het vervolg presteerden…
Tóch lijkt het erop dat de band uit Maastricht zich hiervan losmaakt en dat heeft mede te maken met hun debuutalbum: The Ark.

Het is gewoon meteen beginnen met die typische sound van Jick Munro: de mix tussen country, folk en wat rockabilly. Hun nieuwe single ‘Bourbonista’ windt er geen doekjes om. De accordeon en banjo zijn duidelijk aanwezig inclusief de altijd hele fijne samenzang. Dit is een duidelijke en zeer fijne binnenkomer!
‘Some Of Us’ heeft meer weg van een Johnny Cash nummer. Gewoon hele fijne country met een duidelijk vertellend verhaal. Het steekt goed in elkaar en de band laat meteen horen dat ze duidelijk meer zijn dan alleen die ‘feestband’. Mooi, integer & puur.
Een spannende intro heeft het nummer ‘Major Minor’ en die intro wordt eigenlijk ook wel doorgezet naar het volledige nummer. Beetje rauw, beetje sluw… Het zorgt ervoor dat je aandacht volledig bij het nummer blijft. Daarbij is het muzikaal zeer prettig om naar te luisteren met een intermezzo richting het einde. Dan een puur nummer: ‘Beggars Of Bones’. Alleen beginnend met zang en een gitaar en vanuit wordt verder gewerkt. Waar het vorige nummer juist die puurheid had, is dit heel lieflijk. Met een mondharmonica en mandolin die opvallen inclusief de samenzang is dit wel een heel fijne track!
Maargoed, dan is het weer tijd voor een beetje tempo en gezelligheid. ‘Drinking Song’ zorgt daar hoe dan ook voor! Hier moet en zal het bier door de lucht vliegen. Dit zou ook Flogging Molly kunnen spelen, die Irish Folk zit hier overduidelijk in en dat is zo’n feest altijd. Gegarandeerd succes! Om maar weer eens met vergelijkingen te werken, ‘The Road’ heeft zeker invloeden van Bruce Springsteen erin. Het vertellen, de weg (leuke woordspeling) naar de climax maar ook zeer zeker de mix tussen de kwaliteiten van de tekst en het muzikale aspect. De heren weten dit zeer sterk om te zetten!

Jick Munro & The Amazing Laserbeams

Dat Jick Munro en zijn mannen dit jaar zijn gegroeid is duidelijk. Ook op het nummer ‘Abel’ is dit wederom te horen. Niet alleen het feesten, het hossen maar ook zeker de tussenweg. Hier is dit echt goed te horen. Hun eigen stijl met de rustige kanten erin plus de catchy geluiden. Chapeau! Maar ondanks die tussenweg is het altijd geweldig om nummers te horen die gewoonweg na een paar seconden ‘aan’ zijn. Zo’n nummer is (uiteraard) ‘Gypsy Millionaire’. Tempo: check. Feest: check. Muzikaal divers: check: Energiek: check. Kans om publiek te laten hossen: CHECK.
‘Heartbroken Road’ brengt de rust weer terug. Net als ‘Some Of Us’ is dit nummer net zo mooi en puur. Misschien ietwat lang maar wat me opvalt is de soepele samenzang inclusief de fijne klanken van alle instrumenten.
De afsluiter blijft hangen! ‘Rocky Rocket’ is natuurlijk een feestje. Samenzang, fijne gitaarsolo, leuke tekst. Hier kan je alleen maar blij van worden. Goede keus om hiermee de plaat te eindigen!

Jick Munro & The Amazing Laserbeams bewijzen toch echt een meerwaarde te zijn voor de muziekwereld. Zoveel bands met een liefde voor folk/country zijn er niet meer. Plus het feit dat een ieder van de band ook een grote meerwaarde heeft is een pluspunt!
De afwisseling tussen de rustige nummers en hun hele energieke feestnummers zorgt ervoor dat het debuutalbum zeer zeker de moeite waard is om het te beluisteren. Misschien vinden ze niet het nieuwe wiel uit maar dat hoeft ook niet. Als nummers met genoeg energie en plezier worden gespeeld plus het feit dat de kwaliteit wordt gewaarborgd is het ook een succes!
Zoals gezegd, de vloek om na Nu Of Nooit niet verder te komen in de Nederlandse muziekwereld is mijns inziens verbroken. De mannen hebben hiervoor gezorgd!