Jellephant & The Phantoms is niet bepaald een nieuwe naam in de Nederlandse muziekscène. Toch is mag hij, Jelle Haagsma, iets meer in de spotlights gezet worden. Het is namelijk gewoon pure kwaliteit wat hij laat horen. Productief kun je hem overigens ook noemen. Hij heeft op eigen beheer, Brighter Records, al 6 albums en 4 EP’s uitgebracht. Dan moet dit album, ‘Skeletons’, er nog bij komen. Chapeau! Dan even naar de stijl, de sound, je kunt er meerdere stickertjes op plakken! Het geeft sowieso allemaal een jaren ’60/70 gevoel maar ook surf, pop en vleugjes psychedelica. Pak dat samen met een zeer vertrouwde en warme stem van Jelle en je hebt een compleet eigen sound wat heerlijk klinkt. Tijd om het meest recente pareltje te checken!

Het is uiteraard logisch om te beginnen met #1, ‘TV’. Een feel good sound maar dan allemaal omlijst met relatief wat zwaardere teksten. Je denkt echt in een heerlijke flow te zitten met een geweldige muzikale omlijsting maar het gaat dieper dan dat. Beetje garage-achtig maar in een lichtere variant. Wat een goede en sterke opener! Dan ‘Diddly Diddly’, die heeft in eerste instantie juist wat weg van pop/folk geluiden omlijst wel weer met die eerder genoemde surf sound. Lekkere ritme met de zang en tussendoor zorgt het gitaarwerk weer voor extra klasse. Kort maar bezwerend!!! ‘Fucker’ is een leuke intermezzo. Die is op zich heel erg luchtig en hoor ik daar een soort van banjo? Anyway. We gaan door naar de track ‘Sober’. Precies eentje hoe Jelle het zelf heeft verwoord. Toegankelijk maar rafelig, lichtvoetig maar duister. Je kruipt echt in deze track om alles helemaal te volgen. Sterk! ‘Ode To The Flashing Lights’ is het langst durende nummer. Wel heel anders ook als voorgaande nummers wat we hebben gehoord. Luchtig begin, easy going maar je blijft wel die dromerige/psychedelische sound horen. Spannend!
‘Bright! Bright! Bright!’ heeft een basloopje wat gedurende de gehele track lekker aanwezig blijft en daarop leeft. Ook is het hier weer ritmisch tip top in orde, het zachte zingen van Jelle geeft iets extra’s en is uiteraard het gitaarwerk heerlijk passend! De intro van ‘Skeletons Theme’ doet me een beetje denken aan Oasis. Ik weet niet of dat een goede match is maar na een paar seconden is die gedacht ook weer weg. Dit is net zo’n fijn intermezzo als ‘Fucker’. Slim!
Door naar ‘I Know Nothing’. Vanaf seconde is het een nummer waar je heerlijk op kunt mee tikken, op kunt bewegen en ook dansen. Niet dat het meteen het meest toegankelijke nummer is, maar wel anders ondanks dat die heerlijke flow altijd aanwezig blijft. Genieten! De laatste alweer, ‘I Look Up And Saw The Sky’ mag de genadeklap uitdelen. Hier hoor ik weer wat folk invloeden met psychedelica samen. Dat past goed en het blijft ook klinken als Jellephant! Het donkere omlijst met het pure en het vrolijkere geluid. Een einde waar je met plezier naar luistert en ook omvattend is voor het gehele album!

Na 9 nummers heb je heel erg veel gehoord en gevoeld. Die dromerige, intense en aanwezige sound met energieke en vrolijke invloeden worden gepakt met die donkere en soms zware teksten. Het is een album waar je wellicht een paar keer naar moet luisteren maar daar ga je geen spijt van kijken! Alles samen met de stem van Jelle is het compleet te noemen. Geen wonder ook dat er overigens 2 releaseshows zijn! Komende vrijdag (11 mei) in de Brigant te Arnhem en donderdag 17 mei in de Sugarfactory te Amsterdam. Chapeau!