Om Jagd kun je niet meer heen. Als je ze hebt gehoord ben je verkocht. Tenminste, dat is mijn bevinding. Dus eigenlijk komen ze niet meer van mij af. Anyway… Ze hebben hun 3e EP gedropt! Deze heeft de titel ‘Civic’ gekregen en is de opvolger van ‘Parlay’ en ‘Airlock’. Dit Amsterdamse viertal heeft vorig jaar de Popronde keihard gerockt en ook nog op Noorderslag mogen spelen deze januari. Ondertussen zijn ze met buddy’s Yasmine aan het touren wat uiteraard een groot feest is.

Voor wie Jagd kent, weet dat het een band is dat de energie en volume niet schuwt. Dit in combinatie met geniale riffs, hoog tempo en flink wat uithalen mag je best stellen dat het lastig is om dit saai te vinden. Maar horen we dit ook terug op de nieuwe EP? We beginnen met de titeltrack ‘Civic’, strak ritme zoals we gewend zijn door de heren Jos Neering op gitaar, Timo Mes op drums en Luuk Meijer op bas. Vervolgens is het aan frontvrouw Nanne van der Linden om met haar herkenbare sound te knallen. Zeker het refrein is steeds weer machtig. Snelheid & power.
Door naar ‘Elevate’. Piepend gitaartje en je denkt: daar gaan we. Het antwoord is nee. Voor Jagd begrippen is het redelijk rustig. Uiteraard is het tempo op gitaar en bas moordend maar qua zang houdt Nanne het relatief kalm. Maar daardoor kun je wel de tekst nog beter volgen en dat is bij Jagd ook van grote waarde. Het is niet zomaar wat spelen en gas geven. Het is veel meer dan dat. Hetzelfde geldt wel voor het nummer ‘Overbored’. Hier is ook veel meer aandacht gegeven aan het muzikale aspect en waar de zang niet onderdompelt in het geniaal goede geweld. De opbouw is wel weer lekker, ontspannend begin en je voelt dat de energie weer grootser wordt met de altijd geweldige sound van Jos op gitaar. Dat kenmerkt Jagd ook. Die typische pompende, stuwende sound waarvan je weet dat ie gaat ontploffen en ook dit gebeurd tijdens deze track. Machtig!
Over de afsluiter heb ik al geschreven, ‘Awkward’ is een track die wel moet groeien maar je tegelijkertijd ook wel meteen bij je lurven kan grijpen. Pompende bassen, riffs waar je U tegen zegt en ritmisch zoals altijd geniaal. De afwisseling van relatieve rust naar de energie tot en met is heerlijk om mee te eindigen! Eigenlijk tegelijkertijd ook verslavend want je wilt meer en meer horen. Helaas…. Wachten maar weer 😉

Het is allemaal iets ‘rustiger’ als bijvoorbeeld ‘Parlay’ maar er zit veel meer achter. Waar het wellicht wat rustiger is, gaat dat niet ten koste van de energie of de kracht van Jagd. Op andere vlakken excelleren ze daardoor meer: tekstueel veel meer aanwezig, afzonderlijke kwaliteiten komen nóg meer naar boven. Ervaringen worden meegenomen en dat is absoluut te horen op deze ‘Civic’ EP. We zijn weer een pareltje rijker!

Vorig artikelNathaniel Rateliff & The Night Sweats – Coolin’ Out
Volgend artikelHollandePodium maart 2018