Jack and the Weatherman - Some Kind Of Purpose (Mobile)

En daar zijn ze weer, mijn vrienden uit Haarlem! Jack and the Weatherman is een duo wat ik al vanaf het eerste moment al volg en ze hebben me ook nooit teleurgesteld. Niet qua muziek, niet qua gezelligheid na een show of anders via mailing. Ze zijn landelijk heel erg bekend geworden door hun allereerste single ‘Free’, deze is ook de wereld over gegaan. Een EP was het logische vervolg en ook deelname aan de Popronde was een flink succes! Vervolgens was het tijd om te gaan voor een tweede EP, ‘Homewards’ werd gemaakt en deze werd heel Hollands gepromoot door een zevendaagse fietstocht.
Het werd dus meer qua muziek maar ook qua instrumenten: eerst een gitaar, vervolgens toevoeging van een ukelele  en wat percussie. Maar nu, bij hun derde EP is er meer en meer! Denk aan een mondharmonica, voettamboerijn maar ook een zelfgemaakte kickdrum (en optreden op sokken!!). In Maastricht heb ik ze al gehoord en gezien en het is top om te zien dat er zo inventief gewerkt is!

Door naar hun gloedjenieuwe EP: Some Kind Of Purpose. Het zijn zes prachtige maar ook uiteenlopende nummers. Met het nummer ‘Rock Bottom’ starten Berry Krikken & Sebastiaan Weerman mee. Een duidelijke start: heerlijk scherp geluid van de gitaar en we zijn los! Ook die zelfgemaakte kickdrum in combi met voettamboerijn, nee…. De heren laten niets aan het toeval over! Daarbij is het ook weer een mooi vertellend verhaal wat we ook gewend zijn inclusief de samenzang die optimaal is.
Dan een hele fijne intro met de mondharmonica bij het nummer ‘Brother’. Ik kreeg onmiddellijk Simon & Garfunkel gevoelens en dat is denk ik toch een hele mooie vergelijking. Ook hier is het heel eenvoudig om de gehele tekst mee te krijgen en hier krijg je hele warme, sterke gevoelens van. Het is persoonlijk, het is puur. Fijn dus!!
‘Captured’ is duidelijk meer uptempo. Een fijne snelle track waar je toch meer en meer merkt dat de heren zich echt goed ontwikkeld hebben de afgelopen jaren. Het klopt tekstueel, het klopt muzikaal! Dit nummer bewijst dat maar weer. ‘Written’ geeft me op een of andere manier een country gevoel door het begin. Gevoelig is denk ik wel een juiste benaming. Je voelt gedurende het hele nummer een bepaalde vibe. Het zorgt ervoor dat ik ook echt blijf luisteren en erin duik. Mooi! Natuurlijk komt dit ook door een uitmuntende combinatie van het gebruik van hun instrumenten.
Dan is het tijd voor ‘Special Girl’. Heel liefdevol maar ook weer enthousiast nummer! Ik vind dat er weer een hele fijne wisseling is tussen het relatief rustige werk en de meer energieke songs. Hierbij is ook weer zo’n enorm fijne vibe te voelen; je krijgt gewoon een smile ervan!
Helaas, helaas alweer de afsluiter: ‘Stolen’. Het is wederom een mooi vertellend verhaal en een hele mooie melancholiek erin. De duidelijke kickdrum met die zuivere samenzang, wauw! Plus het feit dat die mondharmonica zo goed erin past, ja….. Dit is een nummer met een alles erop en eraan. Zonde dat dit het laatste nummer is….

Jack and the Weatherman (33) (Mobile)

Ja, een derde EP maar echt ook een EP die super in elkaar steekt. Zoals ik al aangegeven had, je merkt dat de heren weer gegroeid zijn. Op beide gebieden: tekstueel was het al goed maar vind ik het nog sterker/mooier maar zeker op muzikaal vlak. Je kan ‘bourgondisch’ noemen. Het is puur, het is eigen, het is folk, het is pop. In elk nummer zit een boodschap, gevoel en hun eigen identiteit.
Het is begonnen met alleen één gitaar, ze zijn nu eigenlijk een eigen band. Deze EP, Some Kind Of Purpose, is een schot in de roos!

Vorig artikelHooverphonic – Badaboum
Volgend artikelCompact Disk Dummies – Holy Love