Here Be Dragons

Jahoor! Hier is weer een bandje wat zeker in mijn straatje hoort. Maargoed, ondertussen is mijn straatje al heel lang en breed en hoog. Toch blijf ik altijd luisteren naar kwaliteit en ook bij deze band zit dat goed. Ik zit even in de provincie Brabant waar veel goeds vandaan komt. Enkele weken was het de beurt aan lost/ctrl en vandaag is Here Be Dragons het stralende middelpunt. Deze heren komen uit Tilburg en hebben een tijdje terug hun EP uitgebracht: These Golden Days of Youth.

Vier nummers staan op hun debuut EP waarvan ik onmiddellijk kan zeggen: hiervan mag best een volledig album op de markt komen!
Beginnen bij het begin: ‘Crosses’. Dromerig, rustig, lekker kabbelend maar wel hele scherpe gitaarriffjes. Dat kenmerkt ook gelijk de sound van Here Be Dragons. Pak daarbij een zware maar wel herkenbare zang van Sander Tonino en je hebt een hele fijne kennismaking. De uiteindelijke samenzang en opbouw van het nummer is top.
Dan door naar hun debuutsingle: ‘Here Be Dragons’. Nee, vergist heb ik mij niet! Ik moest wel een paar checken of ik het nou verkeerd zag of niet.. Maar dit klop: hun bandnaam is ook een nummer. Hier ook weer dat dromerige maar dan net met wat meer cachet. Het heeft iets bombastisch zonder dat het té is. Een fijne balans tussen verschillende stijlen: indie, post rock & psychedelische trip. Ook het nummer ‘Silver Lines’ is een plaatje. Wat hier gewoon enorm werkt is die plotse samenzang en het rustigere drumritme wat wordt gehandhaafd. Je blijft hierdoor enorm gefocust en verveelt dit nummer geen seconde!
De afsluiter alweer is ‘Oh My Gold’. Ietwat traag begin van een dikke minuut waar ik toch even erbij moet blijven maar vanaf daar is het wel duidelijk. De opbouw, dat bij elk nummer wel zo is, is zo belangrijk. Ze vertellen elke keer een verhaal, het is niet zomaar simpel gas geven of op de drums rossen als een gek. De gelaagdheid is te horen. Om een vergelijking te stellen, ik vind dit The War On Drugs meets Radiohead of andersom.

Here Be Dragons is een band wat zoals gezegd past bij mij maar ook zeker weten bij veel andere mensen in hun eigen straatje. Ze zorgen ervoor dat nummers een geheel worden ofwel zijn. Een boodschap, laagjes in de nummers. Daar gaat het ook vaak om, niet het droog afraffelen van nummers (wat soms ook écht fijn kan zijn hoor!).
Deze band moet zeker weten de kans krijgen om deze mooie nummers vaker en vaker ergens te kunnen vertolken. Aanrader!