Het is leuk om een enthousiast bericht te krijgen. En als het dan ook nog is van een band waar ik wel eens van heb gehoord maar eigenlijk nog nooit heb beschreven, is dat een extra uitdaging. Het gaat om Heller. Gewoon lekker Limburgs. Precies hoe het moet zijn; harder. Er is en blijft weinig bekend over dit vijftal, want dat weten we wel. Insiders weten natuurlijk wie het is maar we houden het fijn op de familie Heller.
Nadat ze eerst al eens een EP hebben uitgebracht is het dan nu daadwerkelijk tijd voor een full length album: ‘Deaf By Windows’. 12 tracks uitgebracht op een zeer gelimiteerd vinyl, 111 stuks. Tijd om alles te beluisteren.

Zoals de naam doet vermoeden is het ook vaak zo. Lekker harde klanken, goede noise rock, garage invloeden, lekker alternatief. Kwaliteit is er genoeg. Het begint donker met ‘Dirty White Shirt’ maar het tempo gaat snel omhoog. No nonsense, lekker gas geven en energiek. Je hoort heel veel maar het is niet teveel. De verwachtingen schieten behoorlijk omhoog zo, evenals mijn energielevel. Een goed ritmische start met ‘Dance Floor’ en vervolgens is het eigenlijk ook best dansbaar in het refrein. De coupletten zijn duidelijk, kort maar toegankelijk. Je tikt namelijk zonder dat je het in de gaten hebt meteen mee. Lekker dus! ‘Starman’ is ietwat rustiger en weer lekker donker, beetje alternatief ook wel.  Wat hier vooral opvalt zijn de steeds blijvend rockende gitaren. Je kan gewoon niet om die sound heen. Hypnotiserend bijna. Door naar ‘WYSIWYG’. Uiteraard een afkorting: What You See Is What You Get. Wat hier voornamelijk opvalt is de duidelijk noise kant; zwaar geluid in het middenstuk waar je absoluut niet omheen kan. Naderhand vliegt het tempo uiteraard weer omhoog. Misschien wel een van de betere tracks: ‘To The Bone’. Waarom? Toch anders maar ook weer herkenbaar. De drums zijn goed aanwezig, zang is lekker, gitaren denderen weer flink door met lekkere riffjes en uiteraard is het basloopje duidelijk daar. Ze laten horen dat het muzikaal echt wel dik in orde is. Waarschijnlijk live ook zo’n track die bijna eindeloos kan duren. Laat gaan laat gaan! Tijd voor ‘Wake Up (Krakau)’. Deze gaat bijna van hot naar her. Veel muzikale stukken, coupletten, harder werk en even een ontlading met solo. Het einde is typisch: beetje sluimerend. Hadden we nog niet gehad! De laatste van kant A: ‘Now That You’re Gone’. Daarmee wordt ook gestart. Echt een typisch rocktrack die weer zo’n lekker rauw en donkere sound heeft. Deze moet je echt horen in zo’n donker hol waar de band bijna niet te zien is, alleen vage schimmen en dat er dan een heerlijke muur van geluid over je heen dendert. BOH!

Verder met kant B. ‘Never Be Tamed’ heeft een heerlijk lange intro die niet bepaald saai is. Ritmisch sterk om vervolgens wel weer gas te geven alsof er nog niks is gebeurd. Pas na zo’n 3 minuten komt er zang bij maar muzikaal blijft het ronken. Het einde is wel vrij abrupt en vind ik beetje vreemd. Ochja! We gaan eens naar ‘Geek’ luisteren. Weer hoog tempo en hier zit weer alles bij zoals al eerder gehoord: toffe coupletten, duidelijke muzikale klasse en een lekkere solo. Beetje fuzz in de gitaren, drums die starten en we zijn los met ‘Wait A Second’. Laten we er maar niet teveel omheen draaien; gewoon echt fucking lekker.
Wat weer verrassend is, is ‘Big Muff’. Schroeiend hoog tempo. Teksten van een oude opname tijdens een sportevenement gok ik en daaromheen het muzikale aspect waar het orgeltje écht de boventoon voert. Naderhand wordt de rust even gepakt en zijn het weer de gitaren die de baas zijn. Het sluimert zo lekker richting het einde om bijna meteen door te gaan met ‘Sacred Soul’. Absoluut de langste track van het geheel. Steeds weer opzwepende klanken, meeslepende gitaren, behoorlijke solo’s en bedwelmende zang is te horen. Je wordt echt meegenomen in het nummer, het is sterk. Maar vergis je niet! Het is hoe het ook moet ‘Heller’. Lekker noise rock, goede fuzz soms. Ze eindigen zeer zeker met een knaller!

Heller is Heller. Heel erg goed album en uiteraard behoorlijk wat geluid! De noise, de garage, de fuzz. Gewoon een steengoede rocksound waar je eigenlijk niet omheen kan. Zo zie je maar… Veel moois kan ontstaan als er maar met plezier wordt gespeeld en met een duidelijk plan. Het is geen moetje, het is liefhebben. Muziek geeft een gevoel en met Heller is dat hard maar goed. Check het dus!

Hieronder geen nummer wat op het album staat maar wel een goede track!