Allereerst dacht ik: wat is dit voor een bandnaam? Na even te hebben gemaild is het wel duidelijk dus ook alvast die informatie voor jullie: de naam Heavy Whipped Cream is ontstaan na heel wat andere kortstondige bandnamen. Ryan van Mastrigt en Thomas van Gaalen waren een kerstdiner aan het voorbereiden en kwamen ze in een recept het Amerikaanse ingrediënt Heavy Whipped Cream tegen, een type room dat in Nederland niet bestaat, maar ze dachten beiden onmiddellijk dat dit een perfecte bandnaam zou zijn. Ook vanwege de sound: folk rock, psychedelische elementen en eigen jams erin verwerkt. De band bestaat uit vier leden. Zoals al genoemd Thomas van Gaalen (zang, gitaar en bas), de gebroeders Van Mastrigt waar Kevin drumt en Ryan gitaar speelt en Pim Sierink (zang, bas en gitaar). Tijd om de EP getiteld ‘Cooking With…’ te beluisteren!

De opener heet ‘Green Butterfly’. Een heel erg jaren 70 geluid en dan beginnen met samenzang. Wow! Misschien even wennen maar als je ‘m hebt, laat je zeker niet meer los! Je waant je onmiddellijk in de vroegere jaren (in gedachte want ik zou het zelf niet weten!). Het gitaarwerk is sterk en zorgt er ook voor dat dit Heavy Whipped Cream laat horen uit het juiste hout te zijn gesneden. Welkom!
‘Song For Today (We Love You Neil)’ begint met een heel fijn gitaargeluid om dan even weer tot rust te komen, lekker laid back, 60’s. Richting het refrein komt er zeer zeker meer ‘schwung’ in. Je wordt meegenomen op reis en die reis is fijn. Het is een wel unieke sound, de stem is heel erg eigen en dan ‘schrik’ je bijna van een uithaal. Ja, dit is wel een track die mij bij blijft! De middelste in het rijtje; ‘Roses’. Wat flauwtjes op een of andere manier. Ik weet na heel vaak te hebben geluisterd echt niet wat ik ervan moet denken! Het blijft de hele tijd door kabbelen maar het pakt nergens echt. Maar slecht is het niet, daar is geen sprake van!
‘The King Who Had No Kingdom’ begint met een dromerig geluidje. Vanaf dan begint het verhaal: meeslepend, fijne muzikale klanken, opvallend en lekker ritme. Het zou knap zijn om deze zomaar te skippen hoor. Voor mij mag die sound wel even aanhouden! Niet voor niets ook al een track wat een dikke 7 minuten duurt. Heerlijk!
Als laatste is het tijd voor ‘Wave Of Weightless Waterings’ wat om maar meteen te zeggen, een bezwerend geluid. Het komt natuurlijk ook door het lekkere ritme en de zang is ook kenmerkend. Wat dus ook weer opvalt is dat het qua sound ook nu weer heel divers is! Daarbij is het gitaar riffje echt heerlijk.

Deze Utrechtse band laat horen dat ze heel erg veel aan kunnen. Qua sound is het zeer zeker jaren 60/70 waar het ‘easy going’ gedeelte wel het prettigste is om naar te luisteren. Bepaalde geluiden, ritmes en riffs van gitaar of drums… Heavy Whipped Cream mag trots zijn op deze EP!