Yessss! Een nieuw album van Flying Horseman. Daarop heb ik gewacht en dat wachten duurde langer nadat een eerste nummer was uitgebracht, Money. Nu dat ik het album ‘Night Is Long’ in bezit heb is deze al heel wat keren gedraaid en je kan er absoluut geen genoeg van krijgen.
Flying Horseman is een Belgische band uit Antwerpen en maakt een mix van zeer veel stijlen muziek. Het psychedelische vlak, rock, dreampop, stukken blues en enorme indie klanken. Opzwepend is het altijd! Één ding is zeker: saai is het nooit. Frontman Bert Dockx laat op ieder album zijn enorme kwaliteiten op gitaar horen maar dit doet hij allemaal samen met zijn enorme sterke band om hem heen.

Het eerste nummer ‘Wild Colours’ begint gewoon typisch Flying Horseman. Herkenbaar! De samenzang met de zusjes Maieu voelt als thuiskomen. Het gitaarriffje blijft hangen maar je waant je plots ook in Afrika. Iets wat Bert in het interview met mij ook al had aangekaart. Het ritme wordt verandert, het is iets meer groovy maar nooit vreemd. Welkom terug zegt mijn gevoel!
‘Faithfully Yours’ is donker. De stem van Bert is laag en het vanaf seconde één meeslepend. Het gitaarspel is weer dringend aanwezig en zorgt voor een flinke sound. Het steeds veranderende ritme is verraderlijk en houdt scherp!
Dan een heel ander nummer: ‘Little Boy’. Het is rustiger, lieflijk, ietwat dromerig. Het wordt op het einde iets meer knallend maar toch blijft het voor Flying Horseman termen rustig. Ook dit past bij de groep maar persoonlijk ben ik meer van de meer up tempo muziek.

flying-horseman (Mobile)

Dat is er ook met ‘Spiders’, een fijne opbouw met later flinke scheurende gitaren. Het opzwepende, het interessante en energie gevende is te horen op dit nummer. Pak daarbij de altijd superieure drums van Alfredo Bravo, dat is altijd gewoon zo denderend goed!
Een twist is ‘We Are One’. Een mooie samenwerking tussen Bert en het geheimzinnige gezang van de zusjes Maieu. Het is het kortste nummer maar wel juist even een afleiding ten opzichte van de rest! Je moet het wellicht een paar keer horen maar dan heb je ‘m ook.
En dan ga ik naar het nummer ‘Money’. Nee, niet Pink Floyd, dit is zo typisch Flying Horseman. Ik kan deze eindeloos blijven draaien. Dikke acht minuten waar alles in zit. Iedereen kan zijn klasse laten horen. Bert op gitaar en zang, Alfredo op drums, Mathias laat zijn basgitaar horen, Milan speelt ook flink door op zijn gitaar en natuurlijk de klasse van de zusjes (wederom)!!!! Het is dreigend en je MOET dit nummer gewoon op standje burenruzie afspelen, dat maakt het des te beter allemaal. Wow!

De afsluiter is ook tevens het langste nummer, 11:56 minuten. ‘Night Is Long’ is een verhaal. Ondanks dat het een mix is tussen veel zang en veel muzikaal aspect is het nooit saai. Dat woord zal ook nooit voorkomen op een album van Flying Horseman. Het is opvallend dat er altijd weer nieuwe geluiden op duiken zoals dat er met een strijkstok over de gitaar gespeeld wordt. Het geeft weer nét dat extra!

Al met al: wat een heerlijke plaat! Het is geen plaat waar je naar gaat naar luisteren om net die hit te checken (alhoewel Money dat eigenlijk wel is…) maar je luistert naar deze muziek omdat het gaat om de kwaliteit, de beleving en de power! De songs zijn allemaal meeslepend en datgeen zal ook niet veranderen bij Flying Horseman, dat maakt deze band zo goed! Ga dit checken als je het nog niet kent!!!