Het lijkt mij vrij sterk dat je nog niet hebt gehoord van EUT. Dit Nederlandse bandje heeft afgelopen jaar zo’n grote stap naar het grote werk gezet, bijna ongekend! Daar tegenover staat ook meteen dat heel veel mensen al een lange poos wachten op iets ‘fysieks’. Natuurlijk zijn er al behoorlijk wat singles uitgebracht, denk aan ‘Supplies’, ‘Bad Sweet Pony’, ‘Crack The Password’ en nog recent ‘Sour Times’, maar het was lang wachten op die plaat. Je kunt bijna al spreken van een ‘best off album’ omdat er al zoveel bekend is. Maar schijn bedriegt… Het album staat vol nummers die nog niet zo bekend zijn en ook echt eruit springen! Let’s go!

Het begint erg goed met ‘Look (Who Has Decided After All)‘: strak, ritmisch fijn en goede samenzang. Je mag nu al spreken van een typische EUT track. De fijne stem van Megan de Klerk maakt het allemaal nóg prettiger om naar te luisteren. Daarbij is het allemaal al geweldig opgebouwd van veel energie naar rust en weer een feestje bouwen. Een bekende, ‘Sour Times‘! Het is sowieso een meer poppy track wat het uiteraard goed doet. Luchtig, speels, aanstekelijk. Met een lekker ritme starten we ‘Don’t You Love Me‘, iets donkerder en ‘gevaarlijker’ lijkt het. Sferisch sterk en de hele track blijft het tempo lekker hoog waardoor het geen seconde saai is.
Wederom eentje die we al hebben gehoord: ‘Bad Sweet Pony‘. Deze oude 3FM megahit blijft hoe dan ook hangen. Lekker gitaargeluid, fijne basloop, drums aanwezig en de keys ontbreken ook niet, compleet! Kneitertje. ‘Ping Pong Ball‘ begint heel rustig en akoestisch maar je weet ook wel dat dit gaat veranderen. Toch blijft ie relatief rustig voor EUTs doen ondanks de muzikale sterkte. Hele pure pop!
Het langste nummer van het album is ‘Tygo Dex‘. Dromerig kun je deze weldegelijk noemen. Door de beetje symfonische samenzang en het ritmische aspect van Jim op drums is het iets wat wel extra opvalt. Dit kan live iets worden wat ontspoort, in de goede zin van het woord. ‘The Buggs (part I)‘  (ik denk meteen, waar is part II?) dan, puur begin en heel klein door alleen Megan en de keys van Sergio. Het blijft eigenlijk het gehele nummer zo sferisch mede door de samenzang met Tessa. Een speciale. Wat zeker een nieuwe single kan worden is ‘Storm Of Stars‘. Waarom? Het tempo is perfect, het is niet te hard of te zacht en het heeft een heerlijk gitaar riedeltje! Verveelt geen seconde.
Oke, volgende topper is uiteraard ‘Supplies‘. Hierover hoef ik niet teveel te vertellen behalve dat velen met dit nummer in aanraking zijn gekomen met EUT. Super dus! ‘I Came To Be Gone‘ is daarentegen een nieuwe. Deze is ook zoals we al eerder eens hebben gehoord, wat dromerig & sferisch. Toch blijft die typische EUT stijl met de pop sound aanwezig. Het is echt fijn om te luisteren! De laatste in het rijtje bekende nummers: ‘Crack The Password‘. De boodschap was duidelijk: het herkennen en doorbreken van slechte gewoontes. Het steeds weer op je bek gaan maar toch proberen door te gaan. Tegelijkertijd gaat het ook over alleen maar aan jezelf denken en soms totaal niet aan een ander. Super sterke track.
We gaan naar ‘Lie Detector‘, op een of andere manier klinkt ie bekend. Vast door wat concerten die ik bezocht heb. Het is weer een nummer waar veel power in zit en vol strakke ritmes. Uiteraard is Emiel op gitaar debet aan, wat een geweldenaar! Slim nummer, iedereen gaat meezingen. Als laatste hebben we ‘How Did You Know‘ en wow… Misschien wel mijn favoriet van de ‘nieuwe’ nummers. Lekker veel energie, power en is retestrak. EUT in het kwadraat. Deze heb ik ondertussen al vaak op repeat gezet en qua volume op 100. Zeker weten dat velen deze mening zullen delen. Tot 2.30min uiteraard he!

Oke, zoals gezegd… Men keek uit naar dit album, terecht ook. Hebben de vijf ons teleurgesteld? Nee! He-le-maal niet. Het heeft allemaal die typische pop sound en het gaat vanuit daar allerlei verschillende kanten op. Dat is de kracht van EUT maar ook het herkenbare van EUT. Ze zullen daarbij geen seconde kunnen vervelen omdat het allemaal zo uniek is. De samenstelling is hun specialiteit en we hebben simpelweg te maken met een band waar we nog heel lang ‘last’ van gaan hebben 😉

Vorig artikelNavarone – Cerberus
Volgend artikelWinne & Memphis ft. Nana Fofie – Akwaaba