Nieuw? Verre van. Wereldvreemd? No way. Vies van een uitdaging? Nog niet misschien. Voor de hand liggend met promotie? Not even close. Daarom is het ook eigenlijk wel heel logisch dat DeWolff juist dit heeft gedaan. Het maken van een album on the road. Met beperkte middelen iets creëren waar men van opkijkt en toch enthousiast van wordt. Dát is Tascam Tapes geworden. Een soul/funk sampler voor Luka van de Poel, een op batterijen werkende synthesizer voor Robin Piso en een gitaar voor Pablo van de Poel. Dát dus op die Tascam Porta Two, een cassetterecorder, opgenomen. Steeds weer iets nieuws, steeds weer iets uitdagend. Daar zegt DeWolff ja tegen. Laten we snel gaan luisteren!

De heren starten met ‘Northpole Blues’. Voor wie de heren kent, is dit eigenlijk best wel rommelig en klinkt gedeukt. Maar dat is dus de hele charme van de plaat. Stiekem blijft ie meteen hangen door die vette samples en aparte geluiden en ritmes. Als je dan ‘Blood Meridian I’ hoort, kun je wellicht denken: dit klinkt wel ouderwets. Alsof er niet veel is veranderd. Een hit mag je ‘It Ain’t Easy’ ondertussen wel noemen. Ze mogen het op vele plek spelen, wordt gedraaid op radiostations en blijft ook gewoonweg hangen. Terwijl het schijnbaar het snelst geschreven nummer is van DeWolff. Hoe het kan verkeren…

Een omslag maken we als het nummer ‘Rain’ wordt gespeeld. Rustig, puur, open en zéér klein gehouden. Een ware balled. Knap hoe je dan met deze beperkte middelen een nummer kan maken waar je ook naar blijft luisteren. Spanning blijft erin! Lekkere blues en country invloeden hoor je in het nummer ‘Made It To 27′. Knipoog natuurlijk de club van… Maar het draait allemaal over de manier van leven on the road. Waar ook zo’n fantastische sample in zit die blijft plakken is tijdens het nummer ‘Nothing’s Changing’. Lekkere beats wat je krijgt te horen maar ook de constante afwisseling in zang tussen Pablo en Luka is sterk. Favoriet, no doubt.

Funk en blues zijn de hoofdmoot in deze. ‘Let It Fly’ is funky door de constante hoge stemmen welke we horen in het refrein maar de blues is daar door de heerlijk gespeelde groove. Dan de tweede, ‘Blood Meririan II’, heeft zeker gelijkenissen maar het lijkt wel bijna een door elektronische, dus computer gerichte track. Het is fascinerend, het blijft fascinerend.
Met zware beats wordt ‘Awesomeness Of Love’ gestart. Maar een ouderwetse intensiteit volgt waardoor het eentje is die nét wat ruwer klinkt dat de rest. Fijn qua afwisseling maar zó kort!

Uhm, ja… Hoe kun je het beste ‘Love Is Such A Waste’ omschrijven? Mede door een zéér aparte sample kun je stellen dat dit een track is wat opvalt. Dat lijkt me wel duidelijk. Verder ademt ie wel weer lekker blues. Door deze combinatie te horen in 1 nummer, weet je dat de boys lekker buiten de lijntjes hebben gekleurd en dat het toch allemaal op een of andere manier klopt. De rust en kalmte is te horen in het nummer ‘Am I Losing My Mind’. Jaren 60 druipt er van af. Toch is het wel geinig is juist zo’n track te brengen in dit jasje. Het maakt DeWolff, DeWolff. ‘Life In A Fish Tank’ is alweer de afsluiter. Want ondanks het feit dat het 12 nummers zijn, is de totale tijd maar 32 minuten! Onwerkelijk voor deze drie heren. Weer wat meer uptempo en lijkt zelfs wederom nieuwe geluiden erin te hebben, een mondharmonica?! Verrassingen tot het eind en de lol hoor je zelfs in het nummer zelf terug.

Het lijkt mij zéér onwaarschijnlijk dat je door deze variaties niet enthousiast bent geworden. DeWolff heeft zó ontzettend veel ervaring. Hebben ondertussen op vele plekken gestaan, veel muziek gemaakt én uitgebracht. Maar nog nooit hebben ze iets zoals dit gedaan. Überhaupt maar de vraag of een band dit heeft gedaan. Je gaat namelijk wel écht met de billen bloot. Maar mijns inziens is dit project met vlag en wimpel geslaagd. Het klein houden, het rocken, het laten lachen, het opkijken door een apart geluid.. Dat zit er allemaal in! ‘Tascam Tapes’ gaat deze jongens ontzettend veel nieuwe liefhebbers opleveren.