DeWolff - Roux-Ga-Roux LP

Dat DeWolff een geweldige band is staat buiten kijf. Maar een geweldige band worden, zijn en blijven is een ander verhaal. Toch doen deze mannen dit formidabel. Het is alweer het vijfde album en afgelopen jaar hebben ze nog een live album eruit gegooid.
Dat wilt ook al veel zeggen, een live album…. Als je deze toppers ziet spelen is er geen mogelijkheid om stil te blijven staan. Pablo van de Poel, zanger en gitarist, glijdt altijd over het podium alsof het een schaatsbaan is en laat zijn gitaar alles doen wat ie wilt. Zijn broertje Luka is een geweldenaar op de drums. De hoge ritmes die worden gehaald zorgen ervoor dat het een geheel is. Maar vergeet ook Robin Piso niet… Deze man is een geweldenaar achter zijn Hammond orgel. Niet normaal wat voor een bezeten, gepassioneerd persoon hier achter zit. Altijd wapperend met zijn haren en baard, onmiskenbaar!
Daarbij hebben ze dit album ook zelf opgenomen in hun eigen Electrosaurus Southern Sound studio in Utrecht, ook zeker niet niks!

Door naar het album: Roux-Ga-Roux. Zoals we allemaal weten staat DeWolff voor onvervalste psychedelische rock met een heerlijke overgoten saus van southernblues en voodoo.
Ook nu weer, er zijn tijdens het gehele album geweldige overgangen vanuit gitaar naar Hammond of anders wel naar de drums. Het geeft alleen maar aan dat ze gegroeid zijn, ze hebben absoluut niet stil gezeten sinds 2007, hun oprichting. Beginnen met het begin, ‘Black Cat Woman’. Daarin hoor je onmiddellijk een geweldige toevoeging: een achtergrondkoortje. Het geeft zoveel meer energie en eigenlijk is het een echte welkom, we zijn er weer. Niets rustig beginnen! De single ‘Sugar Moon’ heeft die voodoo waar ik het al over had en daarbij ook een hele fijne jaren 60 saus. Meneer Piso mag dan absoluut excelleren tijdens ‘Baby’s Got A Temper’, zijn Hammond is eigenlijk constant op de voorgrond, top!
Een kneiter van een nummer is ‘What’s The Measure Of A Man’. Bijna 8 minuten genieten van een geweldige opbouw waar je in kan wegdromen. Groovy, psychedelisch, blazers… Na een dikke vijf minuten is het volledig muzikaal waar Pablo even zijn kwaliteiten in de schijnwerpers zet. Dit is echt zo’n nummer waar men eindeloos op kan jammen. ‘Easy Money’ heeft een herkenbaar deuntje maar verder is het gewoon echt DeWolff: rockend, gierend maar dan ook mét koortje. I like it!
Even naar een ‘rustiger’ nummer, ‘Lucid’. Hier komt de blues kant toch wel meer naar boven maar de psychedelische saus zal nimmer verdwijnen! Toch is ‘Stick It To The Man’ ietwat verrassend, hoog tempo in het begin en heeft echte soul invloeden mijns inziens om vervolgens naar een onvervalste DeWolff jam te luisteren maar dan eentje die vaak hetzelfde zal blijven: ‘Tired Of Loving You’. Lekker relax beginnend weet je dat het tempo en volume zal worden opgevoerd. Toch is het zo dat dit nummer genoeg verrassingen kent. Je krijgt heel veel voor je kiezen qua muziekstijlen maar ook qua solo’s, samenwerking en power. Wellicht als je dit nummer vaker beluisterd hoor je zoveel lagen en steeds nieuwe klanken, een prachtwerk!
‘Love Dimension’ begint met een gierende gitaar van Pablo om vervolgens iedereen te laten horen. Hierin komt weer een flinke dosis southern rock en soul naar boven plus het feit dat weer gebruik wordt gemaakt van koortjes geeft dit allemaal een uitstekende extra klank. Tempo ligt hoog en je krijgt er geen genoeg van…! Ik vergelijk niet snel maar hier hoor ik heel fijn Deep Purple in.
Als afsluiter komt de humor naar boven die men ook altijd op Facebook uit bij filmpjes of foto’s: Toux-Da-Loux. Alsof het niet genoeg was allemaal, Luka mag even al zijn energie eruit gooien en een solo van heb ik jou daar produceren. NICE!

DeWolff (3)

Ik ben zeker altijd al een groot liefhebber geweest van DeWolff. Misschien meer sindsdien ik concerten bezoek want daar is deze groep ook heer en meester in. Live performen de mannen altijd zo geweldig goed en geven altijd meer dan 100%. Dit album is eigenlijk al een soort mix: wat ze op de plaat hebben gezet zouden ze ook zo tijdens een optreden kunnen neerzetten. Die spelvreugde en energie spat ervan af. Dat is hoe dan ook een voorwaarde om goede muziek te maken en dit allemaal doet DeWolff.
Plezier, kwaliteit, energie. Dat zijn voorwaarden om een goede band te worden, zijn en blijven. DeWolff is een band van pure klasse.

Vorig artikelR. Kelly – Ignition (Remix)
Volgend artikelKraak – Fire Fighters