DÉMIRA

Soms ben ik heel blij om al eerder linkjes te ontvangen om ernaar te luisteren en vervolgens (natuurlijk) over te schrijven! Deze EP is daar een heel goed voorbeeld van (want eigenlijk komt deze pas 15 april uit). De naam is DÉMIRA en is wellicht bekend van het programma De Beste Singer Songwriter. Haar stijl is duidelijk: folk, wat alternatieve stijlen en pop. Dat is allang geleden want ondertussen heeft ze flink wat ervaring opgedaan en ook Radio 2 Talent geworden. ‘White Ravens’ is haar derde EP maar tegelijkertijd wel de meest autobiografische. Tijd om te luisteren naar 5 nummers, heerlijk!

Logischerwijs start ik met het eerste nummer, ‘Dragons’. Ze laat niets aan het toeval over, een heel mooi melancholiek begin en vervolgens de kenmerkende sound van DÉMIRA, het is altijd een genot om te horen. Daarbij zit het nummer prettig in elkaar. Hele mooie opbouw, fijn couplet en een zeer krachtig refrein. Het blijft tegelijkertijd ook erg hangen, top! ‘Pylons’ is dan aan de beurt. Een rustige gitaar waarmee wordt begonnen is een opmaat naar een weer heel andere song als het eerste. DÉMIRA zingt rustig, kalm… Ze verteld echt het verhaal. Toch wordt het energieker en komen de uithalen vanzelf evenals een mooie gitaarsolo.
‘Trophy’ heeft iets krachtigs over zich. Met de ‘hey’s’ moet ik denken aan een Haka (rugby) maar dat weinig met de muziek te maken. Het energieke laat je niet los. De stem van DÉMIRA blijft constant zo duidelijk aanwezig dat je niet afgeleid kunt raken. Daarbij voel je dat het een power song is, het is persoonlijk! ‘Abbadon’ is wat dat betreft iets minder energiek op muzikaal gebied maar dit is juist meer uptempo. Mooie samenzang erin, gewoon echt een prettig nummer. Het heeft wat Afrikaanse invloeden maar desondanks zal die folky stijl nooit verdwijnen, en maar goed ook!
De afsluiter ‘Fountain’ heeft al vanaf het eerste moment een bepaalde sfeer. Het heeft wat donkers in het begin maar later geeft het ook weer heel veel energie mede vanwege het tempo wat wordt verhoogd. De samenzang die eigenlijk wel constant klinkt maakt het speciaal, prettig en mooi. Eigenlijk zonde dat dit het laatste nummer is….

DÉMIRA blijft altijd een genot om naar te luisteren. Dat heeft te maken met een aantal factoren… De energie, hét geluid, de mooie verhalen & de sfeer. Blijf daarbij in je achterhoofd houden dat deze meid nog steeds pas 18 jaar is!!
Wat ik al eerder heb aangegeven, ervaring heeft ze al genoeg maar denk dat deze EP echt een voltreffer is. Dus neem je de tijd en ga deze EP lekker luisteren. 1 keer of gewoon vaker.
Het kan, het mag!

Vorig artikelMacklemore & Ryan Lewis