De Staat O

Daar issie dan: het nieuwe album van De Staat! Het is alweer het vierde album (de EP niet meegerekend!). De vijf mannen: Torre Florim, Tim van Delft, Vedran Mircetic, Jop van Summeren en Rocco Hueting, hebben zich goed kunnen uitleven in hun eigen studio, het oude Doornroosje, in hun stadje Nijmegen. Na hun eerste album in 2009, Wait For Evolution, hebben ze zich toch echt opgewerkt van ‘alternatieve’ band naar Nederlands beste rockband. Ook live zijn ze altijd fenomenaal en laten ze nooit een steekje vallen. Eens luisteren hoe het nieuwe album is geworden!

Het is en blijft altijd De Staat. Ze hebben een herkenbare sound die eigenlijk ook nooit te missen is. Zo is het begin gelijk raak: Peptalk. Lekkere gitaren vanaf moment één en het is een logische keus dat dit hun eerste single was. Zoals ze zelf al vaak aangeven het is dansbaar en dat is ook goed te horen in het refrein. Het blijf gelijk hangen in je hoofd.
Dan ga ik meteen door naar twee favorieten van mij: ‘Blues Is Dead’ & ‘Life Is A Game (Ladadi Ladadada)’. Beginnen met de eerste! Lekker gitaarriffje, fijne synths erbij, krachtige stem van Torre en dan het refreintje: hoe catchy wil je het hebben? Inclusief dat gitaardeuntje! Het is typisch De Staat. Dan naar de andere… Tim van Delft mag beginnen met rustig op de drums te tikken maar dan wordt het tempo opgevoerd. Let’s Dance! Maar niet alleen een dansbaar liedje. Waar ik in eerste instantie de CD minder hard vond klinken, zit hier toch weer een hele portie van betere beukwerk in!

De Staat LP O

‘Murder Death’ is ook zo’n typisch nummer. Het is iets langzamer maar zo’n nummer staat op alle albums van de mannen. Een beetje slow/sleazy maar wel met een herkenbare basloop erin, de keys zijn duidelijk aanwezig en eigenlijk wordt je opgezogen in dit nummer.
Dan door naar ‘Round’. Dit nummer heeft écht een dansbaar gehalte. Hoog tempo en een geweldig kopstem van Torre in het refrein. Dan mag uiteraard Vedran Mircetic zich ook weer tonen, wat een fenomenale gitarist is het toch! Altijd een beetje op de achtergrond maar onderschat deze man nooit!
Ook wil ik nog even ‘She’s With Me’ aanhalen. Hierover is toch al best wat gezegd en geschreven. Heel puur en gevoelig. Juist weer heel anders als menig ander nummer van De Staat waar menig ironie of humor in zit. Het is even ‘wennen’ om dit als afsluiter te hebben en niet bijvoorbeeld een knaller maar dit komt ook zeer zeker binnen!

Nu heb ik nog enkele toppers niet genoemd waaronder ‘Make The Call, Leave It All’, ‘Baby’ & ‘Systematic Lover’. Het is gewoon een en al genieten…. Ik moest wel, eerlijk als ik ben, het album twee keer aandachtig luisteren. Ik ben echt een liefhebber van het harde werk, het knallen en dat gedeelte moest ik even zoeken. Maar het is er wel degelijk. Het altijd eigen geluid is er, het dansbare gehalte is hoog en ook het gas geven mag er wezen!

Hoe dan ook een regelrechte topper en ik ben blij dat ik niet tot bijvoorbeeld mei heb moeten wachten. Januari is wat dat betreft een topmaand!!!
De Staat staat weer als een huis en O(h) wat ben ik happy met dit fijne album! Enjoy people, enjoy 🙂