De ster van David Benjamin is rijzende! Vanuit het tv-programma De Beste Singer Songwriter, 3 EP’s, Popronde en een grote hit met Lost Frequencies & Zonderling (‘Crazy’ red.) én een eigen clubtour is het dan ook weer tijd voor nóg een nieuwe EP. Heel toepasselijk met de titel ‘The Progress EP’. Want ja, hoe staat het er allemaal voor bij deze goedlachse meneer?

5 nummers sterk is deze EP. Het begint met ‘Untill The Morninglight’, een lekkere easy going track. Puur, heel erg fijn ritme en puur zoals we wel vaker gewend zijn van David. Heel lieflijk, heel duidelijk, heel herkenbaar waarschijnlijk voor velen! Ik wil dit wel lekker luisteren op een strand met een ijskoud biertje in mijn hand. Heerlijk! ‘Friendly Fire’ heeft al vanaf de eerste seconde een heerlijk tempo erop staan. Het couplet heeft een toffe opbouw en als je dan het refrein hoort is het gewoon echt raak. Een toptrack in de maak! Blijft zonder meer hangen en ook hier is het tekstueel weer voor velen toepasselijk. Tja, liefde is toch een uitdagend onderwerp!
Door naar ‘Daydreaming’, ook weer zo’n laidback, groovy vibe wat te horen is. Het geeft me een soort van John Mayer gevoel, en is dat erg? Nee! Totaal niet zelfs. Gewoon een lekker riffje op gitaar, goede flow en teksten over liefde. Het is gewoon top wat David Benjamin laat horen!
Ondanks dat de titel ‘Heartbreak’ is, is het eigenlijk een heel vrolijke track. Niet alleen in de zin van muzikaal aspect maar ook tekstueel moet het gezien worden als een positief iets. Een nieuw begin eigenlijk. Je krijgt er op een of andere manier ook veel energie van en dat terwijl ik er zelf niet aan moet denken dat het gebeurd! De laatste alweer, ‘New Mexico’. Dat is dan meer in de lijn van het uitmaken van een relatie maar dat gebeurt hier juist niet. Alles nog een kans geven terwijl je op het randje zit. Rustig, duidelijk en met muzikaal geweld van een fijne gitaarsolo. Het kabbelt even door en je vind de rust.

Het is absoluut weer een top plaatje wat David Benjamin heeft afgeleverd! Een mix van vrolijke en energieke nummers naar ook rustigere, intiemere tracks. Ook tekstueel is het sterk en je kunt er waarschijnlijk snel in vinden of iets bedenken. Het is dus écht niet voor niets dat deze man nu zulke stappen zet! Check zijn nieuwe EP hieronder!