Soms breng ik mijzelf in problemen… Ik ben zo verdomde breed qua muzieksmaak dat ik van indiepop naar electronische klanken ga en dan weer naar rock. Dan verwacht je het één en krijg je het ander. Hilarisch af en toe!

Anyway, het gaat vandaag om Condor. Net zoals Pauw een vogel én een band!
De jonge gasten spelen met z’n vieren in de band (Cees van den Bergh, Michiel van den Bergh, Bart Lommen, Luca Jorihsen) en komen uit Grubbenvorst. Dit is absoluut hun eerste album. Ja, jullie lezen het goed: album. Niet even teasen, even experimenteren met een EP. Neen, wat goed is komt snel en wat voornamelijk snel kwam waren de nummers. In een oude koeienstal (omgeturnd tot studio) hebben ze 14 nummers eruit weten te gooien! Chapeau.
Maar, de vraag van vandaag, hoe klinkt het album ‘Progression Now’?

Condor band (Mobile)

Om maar meteen een nummer te pakken, ‘Soon’. Lekker uptempo, energiek, fijne gitaar licks en rammelende drums. Pak daarbij de zang die je bij de lurven grijpt. Een mix van punk en stevige rock dendert door je lichaam. Maar ook het bijna zes minuten durende nummer ‘Fuse’ is echt een aanrader. Het gitaarwerk blijft echt constant aanwezig en het ritme is strak. Stoner rock is hier het toverwoord.
Op een of andere manier doet ‘Stainless’ me denken aan hun buur-band: AFTERPARTEES. Ik zie/hoor dit Niek Nellen ook gewoon keihard meeknallen en het publiek in stuiteren. Wellicht mijn favo nummer!!
Het kortere nummer ‘Stones (Give Daddy a Kiss, Girl)’ is iets minder knallend maar hier zit wel echt veel meer tempo en muzikaliteit in. Een strakke gitaarsolo en toffe tekst. Te kort… Maargoed, dan kunnen we weer met ‘Wrecked’ door naar de punk hoor! No worries. Hier komt weer een andere vergelijking naar boven: The Deaf. Gewoon no nonsense: gaan!
‘Silence In My Sound’ ontbreekt absoluut niet in mijn recensie. De afwisseling van de energieke knal en het “vertellende” stuk, perfect in elkaar gezet! Afsluiter ‘Queen Of The Amazone’ zit muzikaal echt heerlijk in elkaar. Deze kruipt bij je binnen en laat eigenlijk niet los. Het is sleazy… Het is vuig! Een top einde dus.

Condor heeft verdomd knap werk verricht: nog geen jaar bestaan en dan een album fabriceren. Nogmaals: chapeau! Maar ook niet zomaar een album. Het is af. Eerlijk is eerlijk, ik heb er een paar keer naar moeten luisteren maar het wordt ook steeds beter en beter. Zeker ook de nummers die ik beschrijf als favoriet (Stainless en ook Stones) zijn pareltjes!
Maak nog meer vlieguren, wordt die prachtige condor! Ga spelen, ga genieten, dender door! ‘Progression Now’ zal alleen maar helpen.

Vorig artikelSecret Rendezvous – Better Than She Can
Volgend artikelBeyoncé ft. Jack White – Don’t Hurt Yourself