Daar hebben we alweer het 4e album van de mannen van BloYaTop! Het is een trip geweest. Waar in oktober het startsein werd gegeven, de eerste 2 tracks werden gedropt, weer een toffe actie was met het voor inschrijven en een rode vinylspeler (met hun naam erop) kon bemachtigen, is het dan nu écht zo ver. De onvervalste heerlijke rock van de drie heren Mr. E, Mark Ferguson en Paul Huge mag weer gaan schallen door de speakers. Wat kunnen we verwachten? Nieuwe klanken? Anders? Harder? Zachter? Er is maar 1 ding te doen dan: Let’s Find Out!

We starten met de titeltrack ‘Groove Control’. Zware bas van Mr. E en een fluisterende begin. Spannend! Een uithaal en het rock gehalte springt omhoog. Ze winden er geen doekjes om bij de opener! Goed begin is het halve werk. Een van de bekende tracks is ‘Monster Movie Music’. Zoals eerder beschreven: hier zit alles in! Het rockgehalte, de energie, het smerige maar ook het plezier is te horen. Door naar ‘Use It Or Lose It’. Het geeft me op een of andere manier een dEUS gevoel, wat erg fijn is overigens! Mr. E heeft wat Tom Barman invloeden maar muzikaal is het wat intenser. Goede flow, ritmisch sterk en dus toch anders. Een andere die je wel eens gehoord kan hebben: ‘Catch Me If You Can’. Dik jaar geleden hiermee de start gemaakt van het ‘Groove Control’ album. De riffs kloppen, het opbouwende ritme, de geinige ‘yeah’, de solo, de rust pakken. STRAK! Met een titel als ‘Coffee After Seven’ kan het eigenlijk niet fout gaan. Toch is het niet eentje waar je echt recht op van gaat zitten. Absoluut niet slecht maar de spanning ontbreekt een beetje. In tegenstelling tot ‘Nightclubbing’! Horen we nu country? Heel eventjes ja. Want dan wordt het weer heerlijk onvervalste rock. Hoog tempo, 70’s vibe erover en steeds meer power erin! Dit is muziek. De track ‘Danger Honey’ is heel groovy! Uiteraard heerlijke sound van Mark op gitaar en uiteindelijk een fijne solo maar het basloopje van Mr. E mag zeker niet worden vergeten of het drumwerk van Paul wat aanwezig is maar niet overdreven. Je beweegt de hele tijd mee met je hoofd of tikt mee met je voet. Mission accomplished!

Dan is het wel even goed gas geven met ‘Heels Of Fortune’. Een heerlijk tempo maar ook zo vuig als maar wat. Kortste track maar alle energie is dan ook eventjes op.
Hoge verwachtingen kreeg ik door de titel ‘Apocalyptic Peptalk Blues’, terecht? Het begint akoestisch om vervolgens wat meer volume te ontwikkelen. Het doet me denken aan het begin van ‘Tribute’ van Tenacious D maar die vergelijking is snel weg. Het vertellende verhaal en de muzikale omlijsting zijn zeker goed maar het pakt me pas op het laatst. Ik deed mijn wenkbrauwen even fronsen (positief) door de start van ‘Not Fade Away’. Lekker rauw! Als we dan bij het refrein komen blijkt het ook gewoon bombastisch te zijn. YEEHAA! Een kneiter is dit, zonder twijfel een van mijn favorieten! Een 180 graden draai is ‘Going Down’. Pure rust, akoestisch, breekbaar. Mooi om te horen dat ze dit ook nailen. 1 rustige, serieuze track is genoeg moeten ze gedacht hebben want ‘Tornado Sally’ is weer rock van de bovenste plank! Ze schakelen namelijk meteen door naar de 5e versnelling. Heerlijk vol energie, power, smerigheid wat er van af spat.. Als dan die gitaarsolo erin knalt is het feest helemaal compleet. Nogmaals: rock van de bovenste plank! Afsluiter van het album is ‘Lonely At The Top’. Ook hier komt de akoestische gitaar in voor maar verder is het toch wel passie wat er van af spat. Goede uithalen, rauwe stem en dan toch wel de humor waar BloYaTop voor staat. Persoonlijk, eerlijk & muzikaal.

We kunnen lang lullen, erom heen draaien, discussiëren… maar dat is nergens voor nodig. Het vierde album van BloYaTop is een top plaat! Muzikaal steekt het zoals altijd weer helemaal goed in elkaar, er is afwisseling qua sound zonder dat ze die speciale BYT saus verliezen. Pure rock, smerige sound, soms lekker vuig maar ook puur. Absoluut eentje die je eigenlijk in je collectie moet hebben!

Vorig artikelJason Waterfalls – Pick Up The Pieces
Volgend artikelSam Fender – That Sound