Ondertussen is deze band een graag geziene gast op CamielMusic: Birth Of Joy.
De drie heren: zanger/gitarist Kevin Stunnenberg, toetsenist (orgel) Gert Jan Gutman en drummer Bob Hogenelst zijn nu ook weer van harte welkom en dat komt door hun nieuwe album: Get Well.
Waar de heren de psychedelische bluesrock altijd goed laten klinken komt bij dit album ook zeer zeker een soort stonerrock aan bod. Het brengt meer en meer diversiteit aan hun altijd uitbundige, energieke en knallende muziek.

Om te beginnen met ‘Blisters’, het orgel geluid vloeit… de drums hoor je op de achtergrond en natuurlijk, de gitaar ontbreekt niet. Geen rustige start maar vol erop vliegen! Het is dynamisch en dat is ook hoe Birth Of Joy wilt zijn. ‘Meet Me At The Bottom’ heeft een subtiele start maar na een kleine minuut komen die ferme uithalen zoals we kennen van Kevin uit de speakers, wat een klasse! Hypnotiserend en muzikaal uitmuntend.
Dan door naar ‘Numb’ waar het absoluut niet alleen maar gas geven is. Zoals ik al gehoord had, er wordt hier verwezen naar de wereldproblematiek zoals vluchtelingen en ook de olieramp in Peru. Dat wordt prachtig ‘verwoord’ in de muziek.
Boh, dan is het tijd voor ‘Midnight Cruise’… Wat een passie spat hier van af: heerlijk! That’s My Girl…. Ik las ergens dat men het een pornotrack vonden, tja… Dat zal ik zeker niet ontkennen. Het misschien wat rustiger maar mijn god het is zo smooth, lekker hoor! Maar het kortste nummer van de plaat ‘Carabiner’ is zeker niet de minste want dit doet me ook heel erg denken aan nummers van het voorgaande album, Prisoner. Gewoon ritmisch sterk, weinig poespas en in 3 minuten een topsong afleveren.
‘You Got Me Howling’ is een nummer waar je absoluut niet op stil kan zitten, staan, liggen of weet ik veel wat. Het tempo is zo fucking hoog en hier klopt echt alles! Waar gezegd wordt over Birth Of Joy: Sixties On Steroids zeg ik: JA! De mannen worden wel eens vergeleken met Deep Purple of The Doors en dat laatste is zeker terug te horen in het nummer ‘Get Well’. Het is wellicht afgezaagd maar vergelijkingen zijn daar om gemaakt te worden en ik denk dat dit absoluut niet vervelend is om te horen. Een 8 minuten durende track van formaat! Het is anders maar absoluut niet vervelend.
De afsluiter van het geheel is zeker mijn favoriet: ‘Hands Down’. Wellicht heeft het ook met de clip te maken want die vind ik ook fenomenaal. Ballet/pirouettes en psychedelische bluesrock samen: wauw! Het is opzwepend, het krachtig, het is gewoonweg Birth Of Joy! Repeat, repeat, repeat….

BirthOfJoy (2) (Mobile)

Dat het energiek is bij de heren uit Utrecht staat buiten kijf. Het is en blijft altijd gas geven maar dat kan ook niet anders met zo’n arsenaal aan wapens zoals een te gek orgel, gierend gitaarspel en knallende drums. Ja, er zijn momenten waar er even op adem gekomen wordt maar voordat je het weet wordt je weer meegenomen, meegesleurd beter gezegd, in een tornado van muziek. Rust is alleen mogelijk in die paar seconden als er geswitcht wordt naar het volgende nummer.
Die psychedelische bluesrock met vleugjes stoner zal vele mensen weer in vervoering brengen. Tijdens concerten of festivaloptredens zullen geregeld weer wat mosh pits ontstaan wat volkomen logisch is. Hier moet op gerockt worden! Get Well is een meer dan prima vervolg op het zeer sterke voorgaande album ‘Prisoner’ uit 2014. Tussentijds kwam er nog een geweldig live album uit die bij mij thuis al heel erg veel gedraaid is op vinyl.
Het zijn ervaringen waar je bij moet zijn… Ga dit album hoe dan ook luisteren en vervolgens ergens live checken: je krijgt er absoluut geen spijt van!

Vorig artikelRhinorino
Volgend artikelProject Bongo – Don’t Call Me Up