Tjonge, het bleek alweer twee jaar geleden dat ik over deze band had geschreven. Des te knapper dat ik het binnen no time herinnerde. Tevens kon ik mij nog voor de geest halen dat het ging om familie. Warempel, het klopt! Baltimore is een Belgisch vijftal waar het allemaal is begonnen met de broers Verlaak: Martijn, Jasper en Brent. Om dit trio tot een kwintet te vullen, Hans Truijen en Kay Bruckers behoren ook tot de band. Het heeft behoorlijk lang geduurd voordat er een waar album op de planken kwam te liggen. Stiekem verwacht ik wel veel! Laten we snel luisteren.

Zijn ze veranderd? Dat is vraag 1. Als je naar ‘Bubble’, is het wel een slag meer poppy geworden, logischerwijs met een lekkere synthesizer. Het muzikale aspect maakt het fijn om naar te luisteren en de kracht zwengelt richting eind wat meer aan. Opmaat? Eigenlijk niet. Juist meer dreampop geluiden te horen op ‘High Horse’. Maar hij is misschien wel wat toegankelijker door een goede inzet richting het refrein. Een beetje oude garage invloeden zijn te horen op ‘Pearly Gates’. Heel tof in elkaar gezet. Tevens het dromerige, een psychedelische invloed is herkenbaar. Live is dit vast een kneiter! ‘Blinker’ heeft op een of andere manier een heerlijke zomerse invloed en het energieke gedeelte mag langer duren. Helaas komt ‘Unavailable’ niet zo binnen. Beetje continue voortkabbelend en pas op het laatst krijgen we wat meer energie en power. Kan gebeuren! ‘No Plan Sunday’ is volledig instrumentaal en eigenlijk stiekem best wel een lekker intermezzo.

Dus we gaan vol energie door met ‘Nothing’s Wrong’. Zeker hier vol je de pop klanken maar met een heerlijk psychedelisch sausje. Mocht je van Tame Impala houden, hier zit je goed. Kort maar krachtig! ‘Strange Cities’ laat je wegdromen. De combinatie van fijne indie klanken en dan wederom psych invloeden: heerlijk. We missen een zomers briesje. Met een opvallend gitaargeluid wordt ‘One Way Out’ gestart. Die sound blijf je horen maar de laagjes zijn verdomde sterk. Ritmisch kan je hier ook niet omheen. De track die ik dus ZO lang geleden heb beschreven! ‘Feel The Night’ is en blijft geen enkele seconde saai: alle elementen van de band komt hierin terug. Afsluiter is ‘Gold’, een zeer sterke track. Dat absoluut. Dreamy sound maar naarmate we verderop raken, begint het meer en meer te vormen. De gelaagde sound van Baltimore is hier onmiskenbaar te horen en slim dat ze dit als uitsmijter gepakt hebben.

Als je al zoveel jaar werkt naar een album, mag je best wel stellen dat ze eentje hebben geleverd waar ze enorm trots op mogen zijn! De invloeden zijn duidelijk maar ze geven er absoluut een eigen karakter aan. Mocht je dit beluisteren wanneer de zon schijnt, is de dag een stuk mooier. Goed werk bij onze Zuiderburen!

Vorig artikelYou And The Blue – Hold On
Volgend artikelCymbaline – Mean Bobby