Allen Key is een band komende uit Nijmegen/Oss en houdt ervan om te vlammen. Het is een vijftal; bestaande uit Birgit van Erp op zang, Erwin de Boer op gitaar, Anne Hermans speelt op toetsen, Felix van Sebillé is de bassist & Pepijn Muller drumt. Flinke mix van postrock met soms wat psychedelische invloeden.
Ze hebben zich een tijdje teruggetrokken in Spanje om daar te zorgen voor een EP. Die EP is er ondertussen (bijna)…

Ik werd verrast. Zonder enige informatie begon ik met luisteren. Na een opbouw in de intro van het nummer ‘The Path Of Realism’ kwam daar plots de stem van Birgit! Ja… Ik had gewoonweg geen vrouwenstem verwacht. Maar moet ik meteen zeggen, het is wel zeer prettig! Duidelijk, geladen, soms lekker fel. Sowieso is het een fijne opener. Geen doekje om winden en gaan! Vlammen waar het moet maar ook rust bewaren waar nodig.
De volgende track moet ik even aan wennen. ‘Cloudy City’ begint zeer explosief met ook te gekke klanken vanuit de toetsen bijvoorbeeld maar daarna wordt eigenlijk abrupt ‘gestopt’ en het couplet wordt begonnen. Het refrein is daarentegen een killer! Heel te gek. Dus het is wel een aparte…. ‘Bad Weather’ heeft ook zo’n heerlijk begin. Daarbij wordt aan dat fijne begin een goed vervolg gegeven. Je voelt wel ook dat rockgehalte. Misschien stop me deze wel een beetje te snel!
Door naar ‘Bitter Aftertaste’, een geinig geluid: duidelijke harde drums en een helder geluid op toetsen tegelijk. Toch denk ik dat dat het beste was van de track… Ik word daarna niet overal meer echt gepakt op wellicht een klein stuk waar Birgit even solo haar stemgeluid laat horen. Het is niet slecht maar ook geen wauw factor. De titeltrack ‘Generation Unknown’ is de langste van de 7. Een zeer uiteenlopende track waar eigenlijk de vier muzikanten zich kunnen laten horen. Het fijne basgeluid van Felix, de gierende klanken van Erwin op gitaar, de toetsen van Anne vallen zeker op maar onderschat ook het drumgeweld van Pepijn niet. Hier begrijp ik hun eigen verhaal ook; vol emotie en uitspattingen, een intense zoektocht naar jezelf. ‘Hourglass’ is de voorlaatste track. Ik word heel fijn verrast doordat Birgit haar stem nét soms wat extra’s geeft en dat hoge nootje pakt. Daardoor heeft het wel een betere sound maar in het geheel is het soms iets teveel van hetzelfde. Maar als afsluiter komen we bij ‘Dancing Through Stories’, die heeft wel een intro waar ik goed van rechtop ga zitten. Verrassende elementen, verrassende wendingen qua zang en weer die felle toetsen erin! In het refrein worden die lieve felle toetsen omgeturnd naar flinke synths en geeft het allemaal een extra lading. Muzikaal gezien op en top!

Allen Key laat horen genoeg kwaliteit te hebben! Dit vijftal heeft zeker potentie en moeten nu gewoon gaan zorgen dat ze veel ervaring gaan op doen. Muzikaliteit hebben zonder twijfel en dat is eigenlijk ook constant te horen. Soms is het misschien iets te lang qua nummer waardoor het wellicht allemaal wat langdradig kan lijken. De sterkte vind ik zonder twijfel ook de intro’s maar ook de individuele klasse. Alles gewoon nog eens extra opvijzelen en dan worden veel, heel veel mensen waarschijnlijk omver geblazen door deze band!